Annons:
Etiketttrans
Läst 1341 ggr
Adrian7
7/26/17, 8:04 PM

Byta namn?

Jag har läst att man bara kan ändra ett av sina namn vilket innebär att jag bara skulle kunna ändra mitt förnamn, men sedan få ha mitt kvinnliga mellannamn i resten av mitt liv. Stämmer det eller är det någon här som ändrat alla sina namn?

Annons:
Calcifer
7/26/17, 8:07 PM
#1

Jag har bytt tilltalsnamn, men inte pga att jag identifierar med det andra könet. Men om jag inte minns fel kunde jag ändra mer än bara mitt tilltalsnamn så det borde vara okej att kunna byta fler än bara just det namnet. Däremot har jag för mig att jag var tvungen att behålla minst ett av mina mellannamn.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Herveaux
7/26/17, 8:10 PM
#2

Jag har bytt både för-, efter-, och mellannamn innan jag påbörjade min utredning.
Bytte då från ett väldigt feminint förnamn till Harlequin som är ett unisexnamn (men kommer ursprungligen från en manlig karaktär inom teatern).
Klantigt nog så la jag till ett kvinnligt mellannamn i sista minuten när jag skickade in pappren, jag har inte forskat i när jag kan bli av med det igen. 😟
Jag kunde ha valt att inte ha något mellannamn alls…

Jag har aldrig hört om någon transperson som fått dras med ett namn av "fel" kön, så du kommer säkerligen få byta.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Lia
7/26/17, 8:55 PM
#3

Man kan endast byta en gång gratis, kanske det du tänkte på? När man byter namn kan man välja att byta ut ett eller alla namn samtidigt, ta bort eller lägga till namn. Tidigare var man tvungen att behålla minst ett förnamn (alla namn innan efternamnet är förnamn. Tidigare fanns mellannamn vilket var ifall man valde att lägga till sin partners namn vid giftermål. Men mellannamn är nu borttaget.) Men nu behöver man inte behålla ett namn längre, det är en ny lag. Vill man byta namn ännu en gång kostar det 1000 kr.

Calcifer
7/26/17, 8:58 PM
#4

#3 Åh, hur nytt är det? Jag bytte namn för drygt 3-4 år sen och då var man tvungen att behålla åtminstone ett namn.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Lia
7/26/17, 9:50 PM
#5

#4 Det är nytt för i år! :)

[AnimeV4]
7/28/17, 7:41 PM
#6

När jag bytte för- och mellannamn för snart 2 år sen bytte jag via PRV eftersom jag både skulle ta bort och lägga till. Dock så tar Skatteverket över alla namnbyten nu. Då jag bytte kunde man byta förnamn gratis på Skatteverket om man som Calcifer säger behöll minst ett. Det kostade 1000 kr för ett för- eller mellannamnsärende och 1800 kr för efternamnsärende. Surt för mig som ville ändra stavningen på efternamnet med en bokstav..😃 Men nu trivs jag iallafall bra med mina namn!

Annons:
Upp till toppen
Annons: