Annons:
Etikettfunderingar-hbtq-status
Läst 1835 ggr
vendelay
2018-01-22 23:25

Bi eller pan?

Har tänkt så himla mycket på detta, och jag hoppas att ni säger till mig om jag säger något som kan tolkas som kränkande eller liknande.

Bisexuell - blir kär i både män och kvinnor
Pansexuell - blir kär i personer

Jag upplever att de flesta som tidigare kallade sig bisexuella nu kallar sig pansexuella, men min fråga är till de som fortfarande kallar sig bi och inte pan. Varför? Vad gör att du inte kallar dig Pansexuell?

Personligen (som privilegierad cisperson!) kallar jag mig Pansexuell därför att jag har alltid sagt att "det är personen, inte grejen mellan benen som intresserar mig" och därför kan jag inte använda begreppet Bisexuell eftersom det begreppet ju innebär att det bara finns två kön. Eller betyder faktiskt att personer som är bisexuella inte kan attraheras av, exempelvis, ickebinära?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Lia
2018-01-22 23:45
#1

Jag attraheras endast av cispersoner. Därför identifierar jag mig som Bisexuell. Visst, jag hade ju kunnat helt plötsligt bli intresserad av någon som inte är cis, och då får jag väl fundera över min läggning igen då. Men jag tror verkligen inte det, och det är inget jag funderar på i nuläget heller, precis som en heterosexuell person inte kallar sig pan eller bi bara för att de i framtiden kanske skulle känna annorlunda. Så rätt och slätt kallar jag mig bi.

vendelay
2018-01-22 23:54
#2

#1 Så en transperson, som ser & kodas som det kön som den tillhör skulle du inte attraheras av? Du kan ju inte veta om det är en cisperson, det syns inte på alla. Innebär det att om du blir attraherad av en transperson och sedan inser att att personen föddes som kvinna men benämner sig som man & kodas som man (med snopp, skägg och allt), så kan du inte längre vara attraherad av den?

Jag hoppas att det är okej att jag frågar, jag är så nyfiken och kan inte riktigt förstå det, det är därför jag låter så korkad 😞

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Lia
2018-01-23 01:00
#3

#2 Du låter absolut inte korkad! Och jag förstår att det kanske låter konstigt, men jag känner på mig att det skulle vara avtändande för mig att få veta att personen i fråga inte var cis. Men inte kan jag förstå varför. Alla människor kan ju vara hur underbara som helst, oavsett vem man är. Det bara känns så. Men det är självklart att den känslan kan försvinna om det verkligen inträffade så som du beskriver. Det är ju egentligen mest bara spekulationer efter erfarenheter med transpersoner jag aldrig skulle kunna tänka mig att vara med. Och då kanske det är lätt att dra alla över en kamm. Jag är öppen för allt som kan hända här i livet, vad vet man egentligen? :-) Men tills dess har jag bara för enkelhetens skull valt att kalla mig bi. För visst kan det ju uppstå situationer som ändrar min åsikt, men det lämnar jag åt framtiden.

Angelfish
2018-01-23 09:10
#4

Jag bryr mig inte om ifall en person som jag är attraherad av/tillsammans med/blir kär i osv, är cis eller trans eller icke-binär eller något annat. Jag bryr mig inte om hur Hen ser ut mellan benen. Jag har aldrig brytt mig om det.

Om jag är tvungen att sätta en etikett på mig själv blir det Bisexuell.

Varför?

Kanske för att  jag tycker att ordet Bisexuell låter bättre än Pansexuell?

Kanske för att jag tycker att färgerna i den bisexuella flaggan är finare än färgerna i den pansexuella flaggan?

Kanske för att jag är 55 år gammal och när jag växte upp fanns bara ordet Bisexuell och jag är van vid det ordet och känner mig bekväm med det ordet och bryr mig inte tillräckligt för att vilja ändra det?

vendelay
2018-01-25 22:29
#5

#3 Förlåt mig om jag har fel, men är det inte typ ganska transfobiskt att inte kunna attraheras av någon som du & samhället tolkar som cisperson fast som är trans?

#4 Många bra argument som jag kan förstå! Jag känner att ordet "bisexuell" är liksom elakt, eftersom ordet i sig säger att t.ex. ickebinära inte finns (eller som Lia är inne på, inte är någon en attraheras av). Hur tänker du kring det, om du vill svara?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Lia
2018-01-25 22:40
#6

#5 Är det homofobiskt att inte attraheteras av samma kön? Är det heterofobiskt att vara gay? Jag är övertygad om att man inte kan hjälpa vem man attraheras av, om det så endast är tjejer, killar eller kanske vem som helst. Och jag tycker att det ska vara lika acceperat att få vara Bisexuell som vilken annan läggning som helst, utan att för den delen behöva bli kallad transfobisk. Som sagt kan jag ju endast gissa vad gäller ditt scenario, jag har aldrig varit med om en sån situation. Och för att förtydliga, jag har aldrig sagt att icke-binära är några man inte kan attraheras av :-)

Annons:
vendelay
2018-01-25 23:06
#7

#6 Jag förstår, jag vet inte riktigt hur jag känner. Tack för att du svarar och är tydlig! 🤗

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Sandi92]
2018-02-10 19:34
#8

För att jag anser att det bara finns två kön.

vendelay
2018-02-10 20:38
#9

#8 Och de som inte är man eller kvinna då? Finns de inte? 🤔

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Sandi92]
2018-02-11 13:44
#10

#9 Jag antar att du menar s.k. ickebinära som tycker att de är något annat än man eller kvinna. Enligt mig så är de antingen man eller kvinna, beroende på vilket könsorgan de föddes med. Man är inte något annat bara för att man tror eller tycker det. 

Sen vet jag att det finns en pytteliten del av befolkningen, ca 0,5 % som föds med en medicinsk åkomma som heter DSD, även kallat intersex, men den stora majoriteten av alla som kallar sig ickebinära har inte den åkomman. Denna åkomman räknas heller inte som ett tredje kön. 

Jag tror att de som kallar sig ickebinära har blandat ihop kön och personlighet. Jag är själv inte någon typiskt feminin kvinna och har aldrig varit. Jag är en av få kvinnor jag känner som är helt ointresserad av kläder, mode och smink.  Var inte intresserad av dockor när jag var liten och lekte hellre med "pojkleksaker" och var ute och letade efter insekter. Jag ville bli astronaut eller arkeolog, inte hårfrisörska eller prinsessa. Avskydde kjolar och klänningar. Betyder detta att jag är mindre kvinna än de som är feminina? Absolut inte. Det finns olika sätt att vara kvinna på, precis som det finns olika sätt att vara man på.

vendelay
2018-02-11 15:24
#11

#10 Uppenbarligen tycker ickebinära att de är ickebinära. Varför kan du inte acceptera det, vad spelar det dig för roll? Varför kan de inte få finnas som de vill, de skadar ju ingen genom att inte vara man eller kvinna?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Sandi92]
2018-02-11 15:33
#12

#11 De får gärna tycka det. Det är ett fritt land. Men det betyder inte att jag måste hålla med dem. Har heller inte sagt att de inte får finnas, bara att jag inte håller med om att de varken är man eller kvinna.

Herveaux
2018-02-11 17:35
#13

#10 Kön är så mycket mer komplext än vad en person har mellan benen.

Citerar från broschyren om könsdysforiutredning jag fick av affektiva specialmottagningen på Akademiska i Uppsala när jag påbörjade min egen dysforiutredning:
Juridiskt kön: Det kön individen har folkbokföringen och personnumret, oftast från födseln.
Könsidentitet: Den inre upplevelsen av att vara ett visst kön, såsom individen själv uppfattar sig.
Könsroll/könsuttryck: Det sätt man uttrycker sin könsidentitet på och hur andra uppfattar den.
Biologiskt kön kan delas in i:
Kromosomalt kön: XX eller XY
Hormonellt kön: kvinnlig eller manlig könshormonfördelning
Anatomiskt kön: hur man ser ut avseende inre och yttre könsorganen och sekundära könskaraktäristiska såsom behåring, kroppskonstitution, bröst m.m.

Jag är mao inte mindre kille för att jag just nu har en typiskt kvinnlig kropp med bröst och kvinnliga yttre och inre könsdelar. Något som kommer ändras med hormonbehandling och kirurgi.🥳

Det du skriver om i #10 är alltså folks(/ditt) biologiska kön och könsuttryck.
Du är självklart inte mindre kvinna än en girly-girl, bara för att ni har olika könsuttryck. 
Men när du skriver att ickebinära blandar ihop kön och personlighet är fel.
Det du blandar ihop är anatomiskt kön med könsidentitet. 
Ickebinära ÄR ickebinära för att det är så dom ser sig själva, det är deras könsidentitet.

Hoppas du kommer ändra uppfattning och både acceptera och inkludera fler könsidentiteter än bara man/kvinna.
Jag kan inte sätta ord på värdet av att bli sedd och respekterad för den man är. 

Ber om ursäkt för Off-Topic TS! 
Kändes bara viktigt att få föra fram detta oavsett vem som läser och/eller tar åt sig av kunskapen.
Återkommer med svar på trådens egentliga ämne.🙂


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
[Sandi92]
2018-02-11 18:19
#14

#13 Jag tycker inte att det är mer komplicerat än så. Jag tycker snarare att folk har gjort det så mycket mer komplicerat än vad det är.

Svenska akademiens ordboks beskrivning av ordet kön: sammanfattande benämning på vardera av de två stora grupper i vilka (högre stående) organiska varelser indelas med hänsyn till fortplantningsorganen, (grupp av) hannliga resp. honliga individer; särsk. i fråga om människor: män resp. kvinnor, mankön resp. kvinnokön; ofta föregånget av poss. pron. l. annan pronominell bestämning.

Det här med könsidentitet låter i mina öron som beskrivningar av olika personligheter. "Jag gillar typiskt manliga saker och klär mig maskulint, då måste jag vara man" eller "jag har blandade maskulina och feminina egenskaper, då måste det betyda att jag är varken man eller kvinna eller båda delar." Bullshit tycker jag.

Herveaux
2018-02-11 20:38
#15

#14 Att påstå att människor inte kan ha en annan könsidentitet än man eller kvinna - det är bullshit

Åter till trådens ämne:
Jag kallade mig tidigare för Bisexuell, men sen jag upptäckte termen Pansexuell har jag mer och mer gått över till att använda den (lite beroende på vem jag pratar med). 

Generellt så attraheras jag nog starkast till CIS-personer men om jag skulle känna kemi med en transperson skulle dennes könsidentitet (eller könsdelar för den delen) absolut inte vara ett hinder för en relation (och ett givande sexliv).


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

vendelay
2018-02-12 17:39
#16

Tack Herveaux!! Du satte ord på vad jag försökte förmedla, men på ett mycket tydligare och lättare sätt. Det var absolut relevant (åtminstone för mig) i trådens ämne, så be inte om ursäkt till mig.

Det är en grej jag inte förstår - VARFÖR kan någon känna starkare attraktion till en cisperson än en transperson? Som jag skrivit tidigare så syns det inte alltid (om vi utgår från sociala normer alltså), och jag kan inte förstå att någon skulle kunna bli mindre attraherad av en person bara för att denna genomgått en könsbekräftande / könskorrigerande behandling? Är jag trög? 🤐😛

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Herveaux
2018-02-12 21:42
#17

#16 Tack, vad bra. Citatet från broschyren är en bra "lathund" att slänga upp, så lätt att gå vilse i djungeln av termer annars.🤪
(Dessutom brukar jag bli så förbannat långrandig och omständignär jag ska förklara dom olika termerna…)

Jag vill förtydliga att min attraktion inte svalnar om det är så att jag blivit intresserad av någon som är transperson.
Skulle jag få kontakt med någon jag finner intressant så blir jag inte per automatik mer intresserad om personen är cis eller mindre intresserad för att personen är trans. Allt hänger på kemin.

Jag har försökt sätta fingret på vad det är som gör att jag (hitintills) känt en starkare dragning till cis-folk, men inte hittat den röda tråden.
Jag sorterar absolut inte bort transpersoner. 
Kanske bara är ren slump att jag fastnat för en cis-person när det lika gärna kunde ha varit en transperson…och därför inbillar mig att jag dras mer åt cis-personer….?
Nu ska min trötta hjärna sluta sluddra.🤦‍♂️


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

vendelay
2018-02-12 22:59
#18

#17 Hahaha, det är okej att vara trött! Tycker det var bra beskrivet, det är så JAG tror att det är. Jag kan inte tänka mig att någon skulle bli kär i en person och sedan sluta vara kär bara pga trans eller whatever könsidentitet personen har.

Med risk för att glida ifrån ämnet måste jag fråga en till grej - jag trodde att bisexuella föll för cis- och transpersoner. Nu vet jag ju att många använder ordet bi istället för pan pga vana och liknande, men jag tänkte på själva definitionen. Finns det någon definition? Är bisexuella per definition "bara" attraherade av cispersoner?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Herveaux
2018-02-13 07:41
#19

#18 Jag skulle inte säga att det är så att bisexuella per definition bara känner sig attraherade av cismän och ciskvinnor. Tror det finns många bisexuella som både lever med och blir attraherade av även transmän och transkvinnor. 
Sen finns det ju givetvis också en del bisexuella (heterosexuella) som känner att en transidentitet är en dealbreaker för en relation.

Kan tänka mig att många som attraheras av män vill ha en man som ser ut som en typisk man rent fysiskt, fungerar som en typisk man rent fysiskt och samma sak med folk som söker en kvinnlig partner.
(Alla transpersoner gör inte alla eller ens något ingrepp och nog för att forskningen har kommit en bit på väg, men spec för oss transkillar finns det ändå stora begränsningar för hur vi kan förändra våra kroppars utseende och funktion.)
Sen om det handlar om ren attraktion (som man själv inte styr över) eller om underliggande okunskap/fördomar/sociala normer/tabun är en annan femma.
Tror och hoppas det förstnämnda är det vanligaste, man styr helt enkelt inte över vem man attraheras av.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Herveaux
2018-02-13 19:32
#20

Ojdå, missade ett par ord i en mening ser jag nu, skulle stå:
Sen finns det ju givetvis också en del bisexuella (och även heterosexuella) som känner att en transidentitet är en dealbreaker för en relation.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
vendelay
2018-02-13 20:14
#21

#19 Alltså, jag kan väl ~ förstå ~ (det kan jag inte egentligen) varför en heterosexuell person skulle anse det vara en dealbreaker om en trodde att den andra hade en snopp men sen inte hade det. Det är väl kanske rimligt (nej, jag är ledsen, jag kan inte tycka det för jag förstår det inte), men att en som kallar sig Bisexuell skulle reagera så är helt fel i min värld? En Bisexuell säger sig väl ändå vilja ha sex med snopp eller snippa, då kan jag inte förstå vad transidentiteten har för betydelse. Exempelvis om en Bisexuell person blir kär i någon som den kodar som en man och sedan visar det sig att personen har en snippa - vad är då problemet? 🤔

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Lia
2018-02-13 21:22
#22

#21 Jag personligen blir attraherad av manliga män och kvinnliga kvinnor. Inte en väldigt maskulin kvinna eller feminin man. Så en maskulin person med vagina blir mindre attraherande för mig trots att jag kanske vid första anblick intresserades av personen i fråga.

Herveaux
2018-02-13 22:26
#23

#21 Där gav #22 en mycket rakare och tydligare förklaring än mitt försök i början av andra stycket i mitt inlägg #19. 👍


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

vendelay
2018-02-13 22:36
#24

#22 Okej, tack för svaret!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

TatsuOni
2018-03-04 12:16
#25

Man får nog göra lite skillnad mellan kärlek och sexuell attraktion.

T ex så finns det vissa typer utav kroppsformer m.m som jag absolut inte finner det minsta tilldragande och inte skulle känna någon sexuell/fysiskt attraktion för. Det bara är så. Jag kan inte välja att en dag känna mig attraherad utav ett visst typ av utseende.

Sedan så finns det kärlek. Jag säger inte att det är helt omöjligt att jag hade kunnat bli kär i någon med en fantastisk personlighet, men som jag inte finner fysiskt/sexuellt attraherande.

För många är så det viktigt att båda de här bitarna finns. Det betyder sällan att din partner måste se ut som en supermodell eller liknande. Men om du fysiskt attraheras av t ex män, så kan jag definitivt se hur du inte skulle vilja ha ett förhållande med någon som hade "kvinnliga" kroppsdelar. Det är inte transfobiskt eller ytligt eller heller någonting som man själv kan bestämma över. Man gillar det man gillar och attraheras av det man attraheras av.

Är för övrigt Pansexuell och i ett förhållande med en CIS man. Brukar dock kalla mig bi för att folk vet vad  det är, eller inte prata om min sexuella läggning alls, då jag inte tycker att det angår alla.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

TatsuOni
2018-03-04 12:21
#26

Ska även tillägga att när jag föll för min sambo så föll jag både för personlighet och det yttre.

När jag gör skillnad på pan så säger jag inte att bi attraheras av kön och pan av person. Jag säger att pan inte bara attraheras av män och kvinnor utan t ex icke binära, transpersoner m.m. För så är det för mig. Jag attraheras av mer än bara CIS män och CIS kvinnor och hur ytligt det än må vara så spelar både personlighet och det yttre en viss del för mig.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Upp till toppen
Annons: