Annons:
Etikett17-hbt-ifokus
Läst 1144 ggr
filopa
2018-03-12 19:16

HBT?

Varför heter sidan bara HBT och inte HBTQ eller fler bokstäver. Jag tycker att Qet är väldigt bra eftersom att det representerar(enligt mig) alla andra bokstäver också.

Annons:
Herveaux
2018-03-12 19:19
#1

Tror sajten startades medans man fortfarande bara sa "HBT".
Sajtens Admin är inte aktiv så något namnbyte har inte blivit av. 

Tycker också forumet borde heta HBTQ.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Loris M
2018-03-12 19:21
#2

Det är fler som undrat och så här förklarade dåvarande Sajtvärd varför Hen inte ville byta sajtnamn till HBTQ.

https://hbt.ifokus.se/discussions/55b76276ce12c40f2200283b-varfor-heter-inte-sajten-hbtq-ifokus

vendelay
2018-03-12 21:44
#3

Är inte termen HBTQIA+ ? Jag har funderat på exakt samma grej men inte vågat fråga. Tror inte sajtvärden förlorar jättemycket på att byt (som det står i förra tråden) med tanke på att det knappt är någon aktivitet här ändå.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

monstermash
2018-04-02 16:41
#4

#3 - Nej, det är inte så mycket aktivitet här inne. Den enda anledningen till det är att medlemmarna inte är tillräckligt aktiva, det finns troligtvis inget behov av att denna sajten ska vara levandes, eftersom den ständigt dör. Jag har lagt otaliga timmar på att hålla HBT iFokus levandes, men det räcker inte om inte medlemmarna också deltar regelbundet och bidrar till forumet… Ett namnbyte kommer inte förändra det.

Jag kopierar in svaret som #2 länkade till, som jag skrev som sajtägare: "Men sedan finns det dem som säger HBTQI, HBTQIF osv… Ska vi då ändra sajtnamn varje gång det tillkommer en ny bokstav? Det kommer bli rörigt i slutändan tror jag.

Sedan är jag inte helt hundra hur det kommer gå med alla länkar till HBT iFokus om vi döper om sajten till HBTQ, på Google etc. Jag gissar på att vi förlorar en del. Sajten har ändå hetat HBT sedan 2008 nu."

vendelay
2018-04-02 21:03
#5

#4 Det låter som att du tolkade det som att jag klagade på dig att aktiviteten var låg, så menade jag inte. Jag ber om ursäkt! Det jag menade var snarare att det inte borde vara några problem att byta till ett mer inkluderande namn eftersom det ändå är låg aktivitet. Jag menade inte att förolämpa dig eller någon annan på något sätt.

Jag har läst tråden där du skriver så, men mitt påstående var en fråga. Är inte den rätta termen HBTQIA+? Det var en genuin fråga bara, jag menade inget illa.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

monstermash
2018-04-02 21:27
#6

#5 - Nej, då ber jag om ursäkt. Det var absolut inte meningen att du skulle tolka det som att jag tog illa upp, jag ville bara ge en annan synvinkel på problemet. 🤗 Om någon vill ta över och byta sajtnamn har jag inga problem med det. 

Det tror jag dock att det blir. Alla länkar går till just HBT, så trådar som kommer upp på t.ex Google idag, kommer att komma ännu längre ned. Och som jag sagt tidigare, vart ska vi sluta? Vissa kallar det HBTQ, andra HBTQI… Själv tror jag man stjälper mer än hjälper med att envist fortsätta addera bokstäver, om allmänheten har svårt för HBTQ så behöver vi väl inte addera ytterligare bokstäver om vi vill ha deras förståelse? 

Själv har jag aldrig hört talas om "HBTQIA+" men det stämmer säkert. Det verkar läggas till en bokstav varje år numera, med risk för att låta mer bitter än jag är. 🤔

Annons:
monstermash
2018-04-02 21:30
#7

Hmm. "West Pride" är en av Sveriges största pridefestivaler, och de skriver endast HBTQ. Jag tror det är det officiella namnet men att många vill inkludera övriga med att addera fler bokstäver… Men någon officiell information om att namnet har ändrats hittar jag inte. Varifrån har du fått den uppgiften?

vendelay
2018-04-02 21:38
#8

#7 Jag vet inte varifrån jag fått det, det är den benämning jag lärt mig och jag tycker att jag brukar se det typ i mitt instagramflöde osv. Mycket möjligt att jag har fel dock 😞

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

monstermash
2018-04-02 21:40
#9

Hmm, är det svenskar som använt uttrycket?

vendelay
2018-04-02 21:42
#10

#9 Ja, på engelska är det väl LGBT det förkortas, tror jag? Så då skulle det antagligen bli LGBTQIA+

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Herveaux
2018-04-02 21:43
#11

Jag tycker HBTQ är tillräckligt inkluderande, ska man ta med varenda sexuell / köns minoritet så kan vi ju skriva ut hela alfabetet på en gång istället.🤪
(Lades inte Q - Queer till som ett stort paraply-begrepp för att just inkludera alla andra som inte är hetero, bi, gay eller trans, CIS? Trötthjärna här…)
Tror det finns risk att man vattnar ur begreppet annars och tappar bort det som en gång var kärnan i det hela. 
En asexuell (hetero)person riskerar knappast samma trakasserier och diskriminering som en homosexuell eller transperson tex. 

Tycker det är bra att andra "bokstäver" också får synas och höras, men det kanske inte behöver tussas ihop med just HBTQ-rörelsen. 

#6 Du låter inte alls bitter. Nu låter nog däremot jag både bakåtsträvande och trångsynt.🤐 Hoppas ni andra tolkar mig rätt.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

monstermash
2018-04-02 21:43
#12

#10 Ja, jo… Tänkte inte så långt. 😇

monstermash
2018-04-02 21:46
#13

#11 - Det med Q kan stämma, det ringer någon svag klocka när du säger det. Själv känner jag lite att huvudsaken är att alla är välkomna, inte namnet. 

Du låter varken bakåtsträvande eller trångsynt, precis det jag själv ville få fram! Hur ska vi öka acceptansen från "allmänheten" om vi inte ens kan enas om vad det heter själva, och få dem att ta det seriöst när namnet byts någon gång om året?

Annons:
vendelay
2018-04-02 21:46
#14

#11 Jättebra skrivet.

Men jag tänker, I:et står väl för intersex? Det hamnar väl inte under queer? Eller har jag fel?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Herveaux
2018-04-02 22:03
#15

#13 #14 *phew* Tack, skönt att höra att budskapet jag ville få fram, gick fram. 😊

#13 …och för att göra det än trassligt så var det för något år sen (?) en hel del prat i gay-bi-queer-kretsar (mest i USA tror jag) om att ta bort "T" eftersom trans inte har med sexuell läggning att göra… 

#14 Yes, "I" står för intersex. Var tvungen att friska upp minnet för vad termen innebär och det verkar tussas ihop med trans.
Även om det inte är detsamma som att vara transperson så finns det en del gemensamma frågor som både "T" och "I" kämpar för.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Upp till toppen
Annons: