Annons:
Etikettfunderingar-hbtq-status
Läst 1490 ggr
monstermash
2018-04-02 21:32

HBTQ - eller?

Vad säger du - HBTQ, HBTQI, HBTQI+… osv. Begreppet har ju minst sagt en hel del olika namn numera, men vilket använder du? 

Själv säger jag fortfarande HBTQ - jag tror inte på att konstant lägga till en bokstav i ordet, om vi vill att allmänhetens kunskap ska öka om ämnet. Risken finns att det blir krångligt, och huvudsaken är väl att alla inkluderas även om inte just deras bokstav finns med i namnet?

Annons:
vendelay
2018-04-02 21:39
#1

Jag säger ju, som du vet, HBTQIA+ helt enkelt för att jag lärt mig det. Men HBTQ tycker jag är bra, för Q (queer) innefattar ju ändå väldigt mycket. Q:et är viktigt tycker jag.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

monstermash
2018-04-02 21:42
#2

Nu när jag tänker på det var "HBTQF" viktigt för ett tag sedan, för man ville ha in feminismen… Undra om man övergav den tanken eller om jag bara stötte på individer som mer eller mindre hittat på det själv? ☺️

vendelay
2018-04-02 21:45
#3

Jag har aldrig hört talas om F:et, så jag vet inte.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Calcifer
2018-04-02 21:46
#4

Jag säger HBTQ, mest för att när jag försöker lägga till fler bokstäver får min hjärna total kortslutning och jag har ingen aning om vad som kommer att ploppa ut från min mun. Ibland får jag inte ens till HBTQ rätt. Absolut inte med flit eller för att jag menar något illa eller inte vill inkludera vissa människor i rörelsen, utan för att min hjärna helt enkelt vägrar kommunicera rätt med min mun ibland och då känner jag mig bara värre om jag försöker inkludera alla men slänger in bokstäver på fel ställe eller bokstäver som inte hör dit öht.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Herveaux
2018-04-02 21:47
#5

Kopierar in mitt svar från den andra tråden.😴

Jag tycker HBTQ är tillräckligt inkluderande, ska man ta med varenda sexuell / köns minoritet så kan vi ju skriva ut hela alfabetet på en gång istället.Galen
(Lades inte Q - Queer till som ett stort paraply-begrepp för att just inkludera alla andra som inte är hetero, bi, gay eller trans, CIS? Trötthjärna här…)
Tror det finns risk att man vattnar ur begreppet annars och tappar bort det som en gång var kärnan i det hela. 
En asexuell (hetero)person riskerar knappast samma trakasserier och diskriminering som en homosexuell eller transperson tex. 

Tycker det är bra att andra "bokstäver" också får synas och höras, men det kanske inte behöver tussas ihop med just HBTQ-rörelsen.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

monstermash
2018-04-02 21:49
#6

#4 - Det är också en bra anledning till att inte byta namn för ofta, det blir helt enkelt rörigt att komma ihåg. Jag tror (hoppas) de flesta har förståelse för att man inte menar något illa om man glömmer en bokstav.

Annons:
Calcifer
2018-04-02 21:56
#7

#6 Jag hoppas det. Och pratar jag med någon som är utanför de fyra bokstäverna och de påpekar det ber jag om ursäkt, säger att jag absolut inkluderar dem i vad det nu är diskussionen handlar om, och förklarar varför jag inte sa just den bokstaven från början. Än så länge har jag aldrig fått någon kritik för det, utan de flesta är förstående och eftersom jag aldrig försökt hinta till att deras bokstav inte borde tillhöra uttrycket så verkar de inte ta illa upp heller.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

TatsuOni
2018-04-22 19:46
#8

HBTQ. Känns onödigt att börja krångla till det med halva alfabetet enligt mig…


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Upp till toppen
Annons: