Annons:
Etiketttrans
Läst 1507 ggr
Yehet121
2018-04-09 12:19

Komma ut som trans på nya jobbet

Hej! Imorgon ska jag på en introduktion till nya jobbet och jag vet inte riktigt hur jag ska göra när det gäller att berätta för dom att jag är trans. När är bra att göra det och hur? Liksom vad säger man?

Annons:
Surpan
2018-04-09 12:38
#1

Min första tanke är väl - måste du presentera dig som en transperson? 🙂

/Surpan

Herveaux
2018-04-09 12:43
#2

Grattis till nya jobbet!🌺

Jag har ett lite liknande dilemma, fast ändå inte riktigt… 

När jag var på studiebesök hos min nuvarande arbetsrehab.-plats (hästuppfödare) så hade jag med mig personligt brev, CV och mina gamla omdömen och referenser från tidigare arbetsgivare (på dessa intyg står mitt gamla feminina namn). 
I det personliga brevet skrev jag bl a: 
"Tycker det är ganska svårt att skriva om mig själv så jag skickar med några arbetsintyg och omdömen från tidigare arbetsgivare.
2015 bytte jag både mitt för- och efternamn då jag i samma veva kom ut som transkille.  Jag föredrar att tilltalas med manliga pronomen (”han” och ”honom”)."

Men kvinnan som driver stallet är lite… glömsk. Så stallfolket kallar mig "hon", "henne" och "tjej". Jag tycker det är så svårt att rätta folk!🥵 Jag pratar inte så mycket med övrig personal om annat än hästarna så det har aldrig kommit ett bra tillfälle att rätta heller… Men snart (hoppas jag) att det är dags för hormoner och eftersom jag troligen *peppar, peppar* kommer få anställning där sen så kommer det ju förr eller senare märkas hur det ligger till och jag får nog lättare för att rätta folk. 

Ehm… som du märker har jag inte direkt några råd att ge då jag själv tampas med samma "problem". Min underbara psykolog stöttade dock med att det troligen bara är jag som gör det till en stor grej och att dom flesta troligen bara tar in informationen och så är det inget mer med det.🙂

Stort lycka till imorgon!!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Yehet121
2018-04-09 13:28
#3

#1 Ja det känns rätt nödvändigt eftersom jag inom kort kommer börja ta testosteron, jag har dessutom fortfarande mitt födelsenamn på alla handlingar, så jag måste ju komma ut om dom ska kunna använda mitt nya namn och rätt pronomen.

Yehet121
2018-04-09 13:40
#4

#2 Tack! :D 

Det här med att rätta folk när dom säger fel har jag också sjukt svårt för, speciellt om jag känner personen. Vi får hoppas att det blir lättare när man ser ut lite mer som man känner sig.

Surpan
2018-04-09 13:58
#5

#3 Okej ja jag vet ju inte hur det funkar med just det jobbet men kommer dina kollegor se dina handlingar? Jag tänker att du bara förklarar läget i enskildhet med chefen eller HR, vem nu som rekryterat dig, och sen presenterar dig med ditt nya namn till andra på jobbet. Då kommer de ju aldrig ens veta ditt födelsenamn. 🙂 Jag vet inte om du uppfattade mig som att jag menade att du skulle låtsas vara det kön du fått vid födelsen för att undvika att komma ut, men jag menade alltså att du bara lever som ditt rätta kön redan från början, även om du inte börjat testosteron ännu.

De allra flesta människor vill göra rätt, så jag tror nog absolut att de flesta bara skulle bli glada över att bli rättade och kanske skämmas lite för de gjort fel. 🙂

/Surpan

vendelay
2018-04-09 21:09
#6

Jag har ingen egen erfarenhet men min sambo fick nyligen en ny kollega som i stort sett presenterade sig med "hej, jag heter xxx och jag är transkvinna". Det är skitsvårt för det kommer alltid finnas skitstövlar som "glömmer" eller som snackar skit bakom ens rygg eller till och med är öppet otrevliga, men KANSKE kan det underlätta stämningen om en är tydlig med det från början tänker jag?

Hoppas allt går bra, lycka till och grattis till jobbet! 🌺

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Upp till toppen
Annons: