Annons:
Etikettfunderingar-hbtq-status
Läst 1592 ggr
Anonym
Anonym
2018-07-12 23:45

Hur vet man vad ens sexualitet är?

Genderblind?
Pansexuell?
Omnisexuell?
Bisexuell?
Ambisexuell?
Asexuell?
Demisexuell?

Som rubriken säger, hur vet man vilken sexualitet man har? jag faller för bpde tjejer och killar, men inte för deras utseende, utan för deras personligheter, så vad är jag då?

Bi? Pan? Omni? Som jag har förstått det så är dock GEnderblinf nått man ofta är om man är pan, omni eller liknande, eller kan man bara vara genderblind? Blir verkligen inte smartare här x.x

OCh sen om m an har svårt att ha finna viljan att ha sex? hur vet man om man är Asexuell? Demisexuell?

//en mycket förvirrad person som insett att hon kanske inte är Straight after all….

Annons:
[RC1393]
2018-07-13 10:38
#1

Ens sexualitet är bara nåt man själv kan avgöra, eftersom det bara är en själv som kan avgöra hur man känner och vad man identifierar sig med. Man behöver heller inte ha en term för sin sexualitet. Skillnaden mellan bi och pan är att pansexuella inte tar hänsyn till kön i sin attraktion. Det betyder dock inte att bisexuella inte kan vara attraherade av andra könsidentiteter än de traditionella man/kvinna, men samtidigt kan man använda det om man vill säga att man inte attraheras av alla könsidentiteter. Likadant kan man använda pan om man vill betona att man kan attraheras av alla människor. Som jag sa ovan så behöver man inte ha en term för sin sexualitet, eller ens använda ”rätt” term från början om man väljer att använda dem (jag trodde t.ex. att jag kunde vara bi länge innan jag kom fram till att jag bara attraheras av kvinnor). Allt handlar om vad man själv känner och sin egen upplevelse. Där finns det inget rätt eller fel som någon annan kan besluta och man kan och får ändra sig under resans gång ju mer man lär känna sig själv. Ett tips är att prata med andra som identifierar sig med termerna du funderar över, och jämföra deras upplevelser med dina egna.

Namiko
2018-07-19 21:20
#2

Man får läsa på vad dom olika begreppen innebär och sen känna efter vad man tycker passar bäst. Bara för att man kallar sig pan ett tag så är man inte fast med den etiketten för alltid, det är okej och helt normalt att vela lite fram och tillbaka medan man lär känna sig själv.

Jag har aldrig identifierat mig som Bisexuell, inte ens när jag var intresserad av både tjejer och killar, det kändes fel, så jag kallade mig straight tills jag slutade vara intresserad av killar och gick då över till att kalla mig gay.

Nu, 10 år senare, så kan jag utan problem kalla mig panromantisk, men jag är inte lika sugen på att identifiera min sexualitet. Frågar nån så kallar jag mig för flata, för enkelhetens skull och för att det är det som passar bäst för stunden. Jag kan fortfarande attraheras av killar ibland, men jag har inte velat ha sex med någon på många år nu, så Pansexuell känns inte helt rätt heller. Det hjälper inte heller att jag är intergender och/eller eventuellt Genderfluid. Jag använder dom här orden för att förklara mig för andra personer, men det är lätt att känna sig begränsad om man inte passar in helt i vad dom betyder, så jag lägger inte så stor vikt vid dom. Orden är ett verktyg för att underlätta samtal.

För att förtydliga vad jag menar. Man behöver inte sätta en etikett på sig om man inte vill och du behöver bara välja ett begrepp att identifiera dig med om du känner att du vill/behöver ha det. Välj det som känns mest rätt, det som beskriver dig bäst. Om du inte passar in till 100% har ingen annan att göra med. Om du en dag kommer på att ett annat begrepp passar bättre så är det helt okej det med.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Upp till toppen
Annons: