Annons:
Etikettfunderingar-hbtq-status
Läst 1022 ggr
Tusen
2018-08-31 21:15

Pansexuell=Bisexuell?

Jag har ställt frågan tidigare här men jag hittar inte mitt förra inlägg.

Jag och en bekant satt och pratade lite om skillnaden mellan PAN-sexualitet och BI-sexualitet. Vi har googlat och där står det att en som är BI kan bli kär i vilket kön som helst medan en PAN inte blir kär i ett kön utan i en person. Men vi kan inte se någon skillnad mellan dessa förklaringar. Vi tycker det är mer som två olika förklaringar på samma sak.

För om man kan bli kär i vilken person som helst oavsett kön så kan man väl kalla sig Bisexuell lika väl som PAN-sexuell? Eller vad är det vi inte förstår?

Känns väldigt förvirrande för oss. 

PS. Frågar då jag undervisar i sexualkunskap och tycker att jag behöver kunna ge en bra förklaring på skillnaden. DS:

Annons:
Vikan
2018-08-31 21:23
#1

Största skillnaden som jag anser, är att det är Bisexuell och Pansexuell. Dvs. en Bisexuell kan bli attraheradad till personer av två olika kön, medan en Pansexuell blir attraherad av alla kön. Bi = två, pan = alla.

Loris M
2018-08-31 21:27
#2

Som jag förstått det handlar det om hur en person som är bi respektive pan vill definiera sig själv. Om någon är Bisexuell så antyder det att det finns bara två kön, man och kvinna.  Någon som är Pansexuell vill inte lägga betydelse vid kön överhuvudtaget utan kan bli attraherad av både män, kvinnor och andra och det blir på sätt och viss en protest (förstår jag det som) mot tvåkönsnormen när någon väljer att definiera sig som Pansexuell.

91Marran
2018-08-31 21:43
#3

Bisexuell är kära i hela personen. Både i kropp och personlighet. Pansexull i personligheten och inte i könen/kroppen.

Mvh
Mig

[RC1393]
2018-08-31 22:10
#4

Bisexuella kan lika väl som pansexuella vara attraherade av personer med annan könsidentitet än man/kvinna, samt fler än två av dessa. Som jag fått förklarat är enda skillnaden att pansexuella inte attraheras av kön medan bisexuella till viss del gör det.

Travis D
2018-09-01 00:35
#5

#1 men det finns väl bara 2 kön? :)

Nordanälvens
2018-09-01 00:59
#6

Detdär är nog lite av en individuell tolkningsfråga. För mig betyder min pansexualitet att jag blir kär i eller attraherad av en person först och främst pga dennes personlighet, intressen och dylikt. Lägger ingen vikt alls vid vad personen har för könsorgan eller vad personen har för könsidentitet. Det betyder dock inte att jag inte blir kåt i diverse sexuella situationer, men det ytliga är inte det viktigaste för mig.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Annons:
Tusen
2018-09-01 09:45
#7

Menar ni att om man är Bi så tänker man på vilket kön vederbörande har? Trodde också att de blev kär i personen. En Bisexuell person sa en gång: "Jag har förmånen att bli kär i en person oavsett kön." Hur ska man då tolka det? Sen är väl detta med att det finns fler olika kön mer hos den egna individen, dvs. hur personen definierar sig själv. Det betyder väl inte att andra behöver definiera personen på samma sätt?

Vikan
2018-09-01 18:59
#8

#5 Det är en omtalad fråga. Det finns dem som inte känner sig hemma i det manliga eller kvinnliga könet, de som känner sig som båda osv

Anonym
Anonym
2018-09-02 13:41
#9

#7 Jag är bi och jag  bryr mig inte ett dugg om hur personen ser ut mellan benen. Jag blir kär i personen.  Jag bryr mig inte heller om ifall Hen är cis, trans eller icke-binär.

Sen finns det inte bara en enda definition på bisexuell/pansexuell.  Olika personer kan definiera det olika.

Bästa definitionen jag sett hitills blir, översatt från engelskan, ungefär såhär: Pan=kan bli kär i alla kön, Bi=kan bli kär i 2 eller fler kön.

Sen kan man också skilja på romantisk och sexuell attraktion. Inte alla blir romantiskt/sexuellt attraherade av samma grupper. 

Sen kan en också vända på det här; hur definierar ni heterosexualitet? Någon som blir kär i motsatt kön? Betyder det att heterosexuella inte blir kära i icke-binära personer? Blir heterosexuella kära i könet eller personen? Kan heterosexuella bli kära i trans personer eller blir dom bara kära i cis personer?

Tusen
2018-09-02 14:00
#10

#9 Tack för en bra förklaring. Då är det inte helt fel att säga att det är ungefär samma sak. Dina övriga funderingar/frågeställningar är mycket väl värda att diskutera och fundera över. Bra!

Upp till toppen
Annons: