Annons:
Etikettallmänt
Läst 1107 ggr
Lona
11/5/18, 8:18 PM

Skyltar i omklädningsrum

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag blev positivt överraskad av skyltarna i personalutrymmena på Astrid Lindgrens Värld i Vimmerby när jag var där förra veckan.
"Damernas" hade denna skylt och "Herrarnas" hade motsvarande med en "man" och en "hen" eller hur det uttrycks korrekt.
Snyggt!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Novachan
11/8/18, 8:17 PM
#1

Intressant illustrering. Har aldrig sett tidigare.🙂

Själv ogillar jag lite sådana symboler. Jag förstår uppdelningen för omklädningsrum men att ha enbart toaletter uppdelade har jag lite svårt att förstå helt. Att ha ett ställe med bara toaletter och ett annat med bara urinoarer (om man nu ska ha urinoarer; för att det är fördelaktigt för att minska toakö på vissa platser) låter mer logiskt för mig.

Handlar det om någon trygghet som man får genom könsuppdelning? Om ja, ger den inte en falsk trygghet? Trygghet om andra också är där men inte trygghet om man är själv; tror att man kan fly undan något/någon genom att gå in på toan? Tex. en tjej är förföljd av en man och tjejen går in på tjej-toaletten/badrummet, mannen kan fortfarande följa med in på ställen med toalettbås och då få ännu mer avskildhet från allmänheten. Om toaletten i sig enbart består av ett rum så fungerar det bättre som en säkerhet. En av de bästa lösningar jag har sett är ett stort rum med flera handfat och små rum i anslutning som fungerar som toalettbås, men med egna handfat i "båset" - då kan man alltså tvätta t.ex. menskopp inne i "båset" i fred, eller gå direkt ut och tvätta händerna i det allmänna handfatsutrymmet för att korta ner kötiden för att göra sina behov och hellre bilda kö till handfat, istället för att tvätta händerna också inne i "båset". I en sådan lösningen vet jag inte om det fortfarande skulle finnas ett behov för könsuppdelade badrum/toaletter… om det inte är något jag har missat? Kommer bara att tänka på att vissa tycker det är skämmigt om det syns att man tar med sig in t.ex. en binda på toan, men det finns ju flera lösningar till att dölja det. Som skyltning räcker det med "Toalett" eller "Toaletter" eller en bild av en toa-siluett.

Jag vet att symbolerna är en syftning till kön, men de lämnar möjligt för tolkning av om det är/blir en fortsatt förstärkning av de mer traditionella könsrollerna med hur man brukar klä sig beroende på kön. Dessa stämmer ju inte helt längre, vilket jag helt håller med om. Klädval tycker jag ska vara upp till en själv, så länge man följer de rimliga lagar och regler som finns - t.ex. inte vara naken och följa arbetsplatsregler; säkerhet och/eller hur arbetsplatsen vill representera sig. En annan del av mig tänker också i stil med "varför ändra på något universalt som typ alltid har fungerat och fortfarande fungerar i dess syfte?" - syfte till kön och ej klädsel trots den möjliga tolkningen. Uppdelad skyltning med text skulle kunna vara en lösning, men det kommer antagligen fortfarande finnas kvar dom som motsäger sig till att identifieras med vissa ord - trots att dess syfte har en funktion som bygger mer på hur man ser ut… Kanske är svårt att skapa nya och tydliga symboler som inte medför samma tolkning av symbolik och ändå lyckas säga det man vill framföra universalt. Det kanske är enklare att försöka få människan att förstå med förklaringar i skolan istället för att man ska lämnas för tolkning när man ser symbolerna? och/eller det hela med finkänslighet, känslor, identifiering, verkligheten, hur man bör agera mot andra m.m. (lite svårt att beskriva, är menat i välmening dock)

Omklädningsrum skulle kunna vara som nu; uppdelat på två men med möjlig för att kunna byta om mer avskilt i en del av omklädningsrummet t.ex. omklädnings-bås, och samma vid duscharna; några mer avskilda duschar eller dusch-bås. Alternativt att det bara finns en massa kläd-bås och dusch-bås. - Blir lite liknande som med toalettlösningen, man kan antingen göra ett stort omklädningsrum med bås för alla eller omklädningsrum med bås uppdelat på två. Kläd- och värdeskåp behöver ju inte vara i båsen. Kanske finns återstående problem med dessa lösningar jag inte tänker på just nu…

Lona
11/8/18, 8:52 PM
#2

Jag håller på sätt och vis med dig angående "båslösningar", både när det gäller toa och omklädningsrum, samtidigt är det nog svårt att få till i redan befintliga utrymmen. På ALV hade de tex en dusch som bara var avskild från resten av omklädningsrummet med ett draperi, då uppskattar åtminstone jag att det är könsuppdelat. Svårt det där att få symboler och praktiska lösningar att passa alla, samtidigt vill jag ge ALV cred för ett bra initiativ även om de kanske inte når hela vägen fram.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Novachan
11/8/18, 9:44 PM
#3

Ja precis, ibland kan man behöva testa sig fram. Man förstår ju att budskapet är att de försöker göra något gott.

Kom på nu att Venus- och Mars-symbolerna finns ju >.< känner mig lite dum för att jag glömde dem, men jag skyller på en trött hjärna 😛Undrar om folk skulle ha för mycket motsättningar till att ha dem istället… Det blir ju mer neutralt om kläder, men symbolerna används både i biologiska och sociala/identitetssammanhang så det kanske gör det rörigt med att man syftar på hur en kropp ser ut. Som sagt kanske "gubb-symbolerna" inte bör ändras på p.g.a. klädselgrejen. Tror folk skulle ogilla om man gjorde gubbar som har mer realistiska siluetter "utan kläder" (ex. smalare midja vs bredare axlar)

Upp till toppen
Annons: