Annons:
Etikettfunderingar-hbtq-status
Läst 738 ggr
LottaV
2019-08-28 16:36

Mera accepterat för flickor än pojkar!

Något jag har lagt märke till under min uppväxt är att det är mera accepterat för Fickor att vara så att vara Pojkflicka än det är för pojkar att vara så att säga Flickiga och hålla på med "flicksaker"! Hur skandalöst är inte det?

Ett gott skratt förlänger livet

Annons:
Lona
2019-08-28 17:16
#1

Det är väl samma bakgrund som att det är "fulare och äckligare" om du är en homosexuell man än om du är en homosexuell kvinna…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Vikan
2019-08-28 17:36
#2

Att vara man och ha manliga drag har alltid varit mer attraktivt och eftersträvat än att vara feminin. Helt sjukt och vrickat att vi fortfarande sitter fast i det

thistletoe
2019-08-28 20:14
#3

Grejen är att "tjejiga" är mindre värda, därför är de mindre okej hos pojkar (och även vuxna män). Nog kan man vara så kallad pojkflicka, men till en gräns. Det är okej och inte ansett ett hot mot Heteronormen om tjejen fortfarande är attraktiv för pojkar. För varje "pojkaktiga" drag måste man väga upp med ett "flickaktigt". Leslie Feinberg skrev om det i "Stone butch blues", om lagen som då fanns i USA om tre kvinnliga plagg. Den må inte finnas som lag i dag, men nog fasen finns en oskriven regel om det ändå. Grejen med homosexuella kvinnor vs homosexuella män är att lesbiska anses vara en porrkategori, till för heterosexuella mäns konsumtion, därför är det mer ok än att vara bög. Det är ju farligt för det manliga egot att bli raggad på av en annan man, samtidigt som jag vet många hetero tjejer som hånglar med varandra för att få killars uppmärksamhet.

Herveaux
2019-08-30 07:03
#4

Kvinnor kan också vara förbaskat duktiga på att se ner på killar som inte är manliga nog i deras ögon.

Maken min kan ibland gå i kjol för att han tycker det är ett bekvämt plagg, han jobbar på en stor myndighet.
De som gav mest positiv feedback var de som annars har den mest 'grabbiga' jargongen och de som var mest negativa var kvinnor som annars brukar vara PK ut i fingertopparna.

Två damer här i grannporten och min chef kan också droppa måttligt fina kommentarer om killar som inte håller måttet för hur en karl 'ska' vara.

Med det sagt så bevisar det så klart inte att kvinnor skulle vara varken värre eller hålla jämna steg med hur män ser på och behandlar andra som inte passar in i deras mallar.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Herveaux
2019-09-02 16:16
#5

I lite samma tema så vart prins Georg , 6 år, hånad för att han älskar att dansa balett av det amerikanska nyhetsankaret Lara Spencer. 

Responsen lät inte vänta på sig och nyhetsankaret har nu gått ut med en ursäkt och 300 manliga balettdansare tog över Time Square i en flashmob för att visa sitt dansande stöd för den lille prinsen. 
https://www.aftonbladet.se/tv/a/294572/har-backar-mannen-prins-george-med-en-flashmob
#BoysDanceToo


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Maleficum
2019-09-02 18:46
#6

#5 Är lite samma som det är så få killar på ridskola också för att det anses "tjejigt" och "mesigt" att hänga i stallet :(

Är så trist att vissa saker fortfarande ska ha en könsstämpel på sig och bara för att något är "tjejigt" så menas det ofta som "mesigt" medan något "killigt" ofta anses vara något "tufft".

(Och Travis Wall som koreografera den där flashmoben gör ju så härliga koreografier!)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Herveaux
2019-09-02 19:28
#7

#6 Kan bara hålla med dig. Sporter, hobbies, intressen och yrken har inget kön. Punkt. 🤓

Apropå den där seglivade klyschan att tjejigt är mesigt och killigt tufft så såg jag en serie på…Discovery Channel…? Kanske det var..? Hur som, i serien jämfördes olika sporter i vilken som var den farligaste eller som hade högre risk för skador osv. 
Vart ett - troligen för många - otippat resultat när man jämförde baseball och cheerleading kan jag säga. 😎


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Maleficum
2019-09-03 00:02
#8

#7 Cheerleading (speciellt när de ska börja klättra på varandra och göra pyramider och grejer) har jag alltid tyckt verkar lite farligt och ha rätt stor skaderisk!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

thistletoe
2019-09-07 17:11
#9

Jag har gjort en liten snabb undersökning av nyfikenhet, och under min snabba runda hittade jag fyra stora manliga youtubers (James Charles, Manny Gutierrez, Bretman Rock, Angel Merino), som alla har miljontals följare, egen make-up verksamhet, modellarbeten osv. Sen på rak arm kunde jag komma på Billy Porter, som brukar komma på diverse galor osv i traditionellt sett feminina kläder.  Jonathan Van Ness kanske är ett gränsfall här, eftersom han nyligen kom ut som nb, men han har setts som man av samhället medan han blev känd så jag sätter honom här p.g.a. det. 

På kvinnosidan kan jag inte komma på en enda som liknar mig själv. Inte en endaste. Googlar man "pojkflicka" får man fram bilder på tjejer i jeans och t-shirt med långt hår, vilket är något varenda tjej/kvinna jag någonsin känt kan gå omkring i bland folk utan att anses normbrytande. 

Jag upprepar bara vad jag sagt tidigare,  att det skulle vara med okej för tjejer att vara som killar stämmer bara till en viss gräns. Jag tror det är lättare för barn, till en viss ålder, att få vara som de vill (beroende på hur deras föräldrar är), innan det blir ajabaja för både pojkar och flickor att gå utanför normen. Sen som vuxna verkar det, utifrån vad jag sett, mindre svårt för män att bryta könsnormer än kvinnor, eller åtminstone att lyckas med sitt kändisskap medan man är gnc (gender non conforming). 

Men spela roll, oavsett vilket så är det vansinnigt tråkigt att det ska vara så att man inte får vara som man vill. Man kan tycka att vi skulle ha kommit längre vid det här laget…

Herveaux
2019-09-07 18:58
#10

#9 Fast om man blir framgångsrik på YouTube har ju inget med ens kön att göra. Killar och tjejer spelar på samma villkor och om folk gillar ens content så växer ens plattform vilket kan leda till samarbeten och uppdrag utanför videoskapandet.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

thistletoe
2019-09-07 19:38
#11

#10 Ingen av dem spelar. De fyra är make-up artists och har blivit stora inom modevärlden, främst utanför youtube.  Porter är sångare och skådespelare, Van Ness är stylist och känd tv-profil. 

Och nej, youtube har inget med kön att göra, men jag trodde tråden handlade om huruvida gnc killar/män har det svårare än gnc tjejer/kvinnor? Inte vilket kön som har det lättare att slå igenom på youtube? För de fyra youtube-profilerna jag nämner (samt Porter och Van Ness) är alla gnc män, och det var den gemensamma grejen, som trots att de inte följer normen för hur män ska vara har slagit igenom, och stort. Vad jag ville poängtera var att jag inte sett någon gnc kvinna lyckas så bra som de har.

Herveaux
2019-09-07 22:51
#12

#11 Nej, jag menade inte spelar = gamers. Utan att man har samma utgångspunkt att börja ifrån, att varken killar eller tjejer har ett automatiskt övertag.

Well, mode-, beauty- och underhållningsbranschen (tänker musik, dans, skådespeleri m.m.) är rätt så open-minded sfärer som gillar lite udda fåglar (skrivet med kärlek, jag är själv en excentrisk typ som gillar folk som inte passar in i mallar och normer). 
Annat är det för de typiskt manliga sfärerna, där är det mer låst och folk som inte passar in håller man helst på en armlängds avstånd. 
Finns givetvis många undantag i både världarna, men om man gör en allmän generalisering.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[EM_L]
2019-10-27 19:14
#13

Alla får klä sig hur tjejigt eller pojkaktigt de vill! Om en kille klär och beter sig som en flicka och känner sig bekväm med det så är det toppenbra! Samma sak för tjejer.

Annons:
Upp till toppen
Annons: