Annons:
Etiketthbtq-i-media
Läst 917 ggr
Herveaux
10/9/19, 11:04 PM

Johanna hoppade av transutredningen...

… “Att komma ut som trans var mitt sista hopp”

UPPDRAG GRANSKNING · Johanna Berling är 19 år och går sista året på gymnasiet. För två år sedan kom hon ut som Casper. Hon ville ta testosteron och operera bort brösten, men utredningen dröjde. Det var en väntan som skulle få oväntade konsekvenser.

– Vården borde vara de som är opartiska som vågar säga: ”Du är trans eller du är inte trans”. Vårdens jobb är ju att sätta diagnoser. Vårdens jobb är inte att vara snäll, säger hon.

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/johanna-hoppade-av-utredningen-om-konskorrigering-att-komma-ut-som-trans-var-mitt-sista-hopp


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Herveaux
10/9/19, 11:07 PM
#1

Vården kan inte säga vem som är trans eller inte, det är det bara personen själv som kan avgöra. Utredningsteamets roll är att utesluta att det inte är något annat som ligger bakom de känslor och tankar som patienten har. 

Vården ger inte en person diagnosen "transsexuell" för att vara snäll. 
Läkaren, psykologen och kuratorn kan bara gå efter det som patienten berättar. 
När jag gjorde min utredning var teamet noga med att understryka det att det bara är jag som vet vilket kön jag är.

Så tragiskt att folk ska känna skam för att man väljer att avbryta en könsidentitetsutredning.
Det är också därför det ingår i de flesta utredningarna att man ska leva som det kön man identifierar sig som i iaf 1år innan det ges en diagnos ifall att folk ångrar sig eller tänker om. 

Tror tyvärr det kommer komma många fler fall likt Johannas då det de senaste åren blivit mer eller mindre trendig att ha någon typ av trans-identitet och välmenande föräldrar till mindreåriga nästan pushar sina barn till behandling…


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

thistletoe
10/10/19, 1:01 PM
#2

#1 Ja, jag håller med dig. Jag tror personligen att vi är i något sorts gränsland, där vi går från gamla förlegade synsätt, till en framtid där man är mer fri att vara den man vill. Vad jag tror är problemet är saker som dröjer sig kvar, som att maskulin=man osv, som kan ställa till det för många, särskilt unga, och som du säger, välmenande föräldrar som vill hänga med i tiderna, utan att vara medveten om "gråzoner". Jag t.ex. är en cis kvinna, men misstas ofta för en man för att jag klär mig maskulint och antar en typiskt maskulin roll. För mig har det aldrig varit en tvekan om att jag inte är en man, men så är det inte för alla p.g.a. sociala normer och förväntningar. Samtidigt så tror jag att det är oerhört viktigt att få ha en trygg miljö att utforska och hitta sig själv för att man ska må bra, avsett om man är cis, trans eller osäker.

Herveaux
10/10/19, 2:57 PM
#3

#2 Kan bara hålla med dig där. 👍

Hoppas att skolor kan börja prata mer om sånt här och att fler vuxna tar sig tid att läsa lite. Det skulle nog kunna ge en förändring i rätt riktning.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Gronstedt
11/28/19, 1:22 PM
#4

Jag kan inte annat tycka än att det är tråkigt att man måste vara det ena eller det andra, bestämma sig, göra om sig, "komma ut". Kan man inte bara få vara utan alla etiketter?

Herveaux
11/28/19, 1:49 PM
#5

#4 Jag håller med om att det råder en total etikett-hysteri. 😕
De allra flesta kan vara sig själva utan att slänga sig med läggningar och etiketter men är man transperson som lider av dysfori så är det oftast bara hormonterapi och/eller kirurgi som hjälper.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Gronstedt
11/28/19, 3:04 PM
#6

#5: Jo, det är klart. För personer som verkligen plågas av att ha "fel" kropp eller "fel" etikett är det en sak. 

Men vi är många som bara inte har hittat någon "etikett" som passar, eller någon etikett som passar hela tiden, men som ändå ständigt uppmanas från alla håll att "ta ställning" och "vara tydliga" och kalla oss och "vara" det ena eller det andra, eller bara förutsätts vara och tycka och tänka på ett visst sätt utifrån synliga kroppsliga attribut. Det finns liksom ingen etikett för könstillhörigheten "Hurså?".

Rick Riordan har en i mitt tycke intressant knorr på det där i sin serie Kane Chronicles. Visserligen fantasy, men ändå tankeväckande 🙂.

Annons:
Herveaux
11/28/19, 3:13 PM
#7

#6 Jisses, var inte meningen att skriva dig på näsan sådär i #5, sorry. 😞🙂

"Hurså?" - Klockren kontring till 'finn ditt fack'-hetsen. Den ska jag lägga på minnet!
Nu hänger inte jag i sociala medier och har alltså rätt så dålig koll, men jag har sett här på forumet och andra forum där liknande frågor om läggning och identitet kan ploppa upp att det ändå kommer fler råd och pepp om att "bara vara du". 
En riktigt frisk fläkt, hoppas det fortsätter!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Gronstedt
11/28/19, 3:22 PM
#8

#7: Ingen fara!

Jag tänker mycket på unga människor.

När man hör/läser om små barn som anses ha könsdysfori för att de leker otraditionella lekar eller låtsas att de tillhör det andra könet, så tänker jag bara "Men låt dem leka! Varför måste de bestämma sig?!" Låt dem åtminstone bli könsmogna innan de måste bestämma sig för vilket fack de ska vara i! Även om jag personligen inte ser någon anledning att bestämma sig senare heller 🙂.

Herveaux
11/28/19, 4:31 PM
#9

#8 Jag känner precis likadant - låt barn vara barn. 
Låt dom leka med vad dom vill (nåja, inom rimliga gränser, förstås). 

Tycker det ändå är märkligt i dessa tider att t ex leksakstidningarna vägrar släppa på att 'flickornas' leksaker ska vara på glittriga, rosa sidor med enhörningar och prinsessor medans 'pojkarnas' tuffa, blå sidor är fulla med bilar och robotar. 

Så beklagar sig STEM-utbildningarna att dom har svårt att locka till sig kvinnliga studenter… 
Undrar just hur många talanger som vart kvävda redan i barndomen för att dom hade 'fel' intressen. 

Ett exempel från verkligheten; min bästa väns storebror vägrade gå till dagis om han inte fick ha på sig syrrans rosa prinsessklänning under ett par veckors tid.
På frågan om vad han ville bli när han blev stor svarade han: "En stor röd ros!". 
Nu sisådär 40år senare så är han civilingenjör med fru och två barn. 
Tänka sig att han inte var (eller vart) varken gay eller trans trots sin 'feminina' period. Hör och häpna!😮🥵

Nu ska jag kliva av min soap box och fixa middag.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Upp till toppen
Annons: