Grå? Demi?
Ny medlem på iFokus, men jag har "smygläst" massor i något år. Dags att bli medlem och skriva ett inlägg känner jag.
Jag har på sistone funderat en hel del över min sexualitet och insett att jag antingen är gråsexuell, demisexuell eller båda. Kan man vara båda på en gång? Det är lite förvirrande. Under till exempel tonårstiden var jag aldrig någon som jagade relationer eller sex och hade svårt att förstå hela grejen. Jag satt aldrig och dreglade över "snyggingar" och jagade ligg som mina vänner och bekanta. Det gör jag inte nu heller, vid strax över 40. Visst fann, och finner, jag människor fina, men jag vill för den delen inte hoppa i säng med dem. Min sambo vill jag ha sex med och känner upphetsning, attraktion och hela baletten med, men jag har aldrig känt så för en random person jag inte känner för att denne råkar vara "snygg". Jag har alltid behövt tycka om en person på flera plan innan jag känner minsta sexuell dragning till den.
Det händer inte ofta att jag blir romantiskt eller sexuellt intresserad av någon, frekvensen har varit mycket låg under min levnadstid. Visst har jag varit i relationer och haft sex och njutit av det, men det har inte varit särskilt många förhållanden. Faktiskt bara tre som innehållit något sexuellt och ytterligare två som bara varit romantiska utan det sexuella.
Jag greppar inte riktigt begreppen grå och demi fullt ut, vilket gör att det känns extra förvirrande. Jag måste inte ha någon stämpel på min sexualitet, men det vore bra på något vis att ändå veta vart jag står. Passar jag in i någon eller båda?
Finns det någon här som kan hjälpa mig bena ut begreppen och således min sexualitet?
Välkommen till iFokus, roligt att du tog steget och vart medlem!👋
Ja jisses alla dessa begrepp, etiketter, fack och stämplar. 🤪
Sexualitet är ett stort spektra och vart man själv faller in någonstans kan bara en själv avgöra. Ge inte dig själv huvudvärk över såna här saker om ditt liv och relationer rullar på bra utan dessa titlar, etiketter eller vad man nu vill kalla det.
Jag hade aldrig hört talas om gråsexuell tidigare och efter lite googling så verkar inte ens de som förklarar begreppen vara överens, så jag förstår din förvirring. 😃
// Harley
Tack! 🙂
Ja, det är svårt med alla begrepp. Riktigt svårt.
Egentligen behöver jag inte någon stämpel på min sexualitet, men det vore lite skönt att ha något att luta mig tillbaka mot när jag försöker förklara för min sambo. Liksom kunna visa en länk eller två på förklaringar, men det är ju som du säger väldigt bristfälliga begreppsförklaringar som finns online.
Jag får försöka förklara helt på egen hand helt enkelt, fast jag vet inte riktigt om jag vågar. Vill inte skrämma min sambo.
#2 Du behöver självklart inte skriva ut svar här, men i trådstarten så låter det som att du och din sambo har en bra relation på alla plan. Varför känner du att du behöver förklara din sexualitet om allt fungerar bra menar jag?
Hade jag haft en partner som berättat vad du skrev i trådstarten hade jag bara ryckt på axlarna och så var det inget mer med det, så jag tror inte du behöver vara rädd för att skrämma din sambo.
// Harley
#3 Bra fråga. Vi har en jättebra relation. Jag vill nog berätta för att jag själv först på senare tid insett att jag är lite mer annorlunda än normen än jag tidigare tänkt/förstått.
Jag tycker min sambo har rätt att veta en så pass "stor" sak ändå, även om vår relation är väldigt bra. Jag tror jag själv skulle vilja veta en sån här sak om det var omvända roller. Inte för att jag skulle tycka annorlunda om eller se min partner i annat ljus, utan för att det skulle ge mig mer insikt i min partners person.
#4 Ah, då är jag med på tåget. Det var en fin tanke. 🙂
Jag vet inte hur ni brukar prata med varandra (alltså vilken typ av jargong ni har hemma i brist på andra uttryck) men jag tror det enklaste är att inte göra det till en allvarlig sak, tex "Kom och sätt dig vid köksbordet, jag har något viktigt att berätta." utan mer "Du älskling, jag har funderat lite på en sak och kommit fram till att jag är [valt begrepp] vilket betyder att jag känner så här [förklaring]. Det känns bra att kunna sätta ett ord på det även om det inte förändrar något oss emellan. Ville bara berätta då det vart en liten aha-upplevelse för mig själv." Usch, det där lät styltigt, men du kanske förstår hur jag menar iaf. Hjärnkontoret har är i semester-läge så du får ursäkta svamlet.😃
// Harley
#5 Tack! Det där hjälpte massor! Jättebra sätt att säga det på, tycker inte det var svammel.
Jag är väl egentligen inte orolig för hur sambon ska reagera, men en aning nervöst är det ju ändå.