HBT iFokus

HBT

Etiketterhbtq-i-mediaartiklarhbtq-i-spel
Läst 104 ggr
[Undertaker]
2025-10-15 12:00
2

Representation i gamingkulturen

Under lång tid har dataspelens värld dominerats av heteronormativa hjältar, machoideal och damsel in distress-berättelser. Men på senare år har något börjat förändras. Gamingkulturen, som en gång sågs som en sluten och manligt kodad arena, öppnar nu upp för fler identiteter, berättelser och kärlekar. Spelvärlden blir alltmer queer.

En ny generation spelare och skapare

En av de största drivkrafterna bakom förändringen är att spelcommunityn själv har förändrats.
I dag identifierar sig en växande andel spelare som hbtq, och det syns även bakom kulisserna – i spelstudior, utvecklingsteam och kreativa kollektiva projekt.

– "Vi är inte längre bara spelare, vi är också berättarna," säger Alex Nguyen, en icke-binär speldesigner som arbetar med det svenska indieprojektet Echoes of You, ett spel om identitet och tillhörighet.
"Att se sig själv i spegeln av ett spel är en kraftfull upplevelse – särskilt för dem som sällan fått synas."

Från osynlighet till mångfald

För tio–femton år sedan var representationen av hbtq-karaktärer i spel antingen obefintlig eller stereotyp. Gaykaraktärer dök ibland upp som comic relief eller hemliga “påskägg”.
Men i dag har många stora titlar tagit viktiga steg framåt.

Spel som The Last of Us Part II, Life is Strange, Dragon Age: Inquisition och Cyberpunk 2077 låter spelaren utforska relationer bortom Heteronormen.
I Cyberpunk 2077 kan spelaren själv skapa en könsöverskridande karaktär, välja röst, kropp och romantiska relationer fritt – ett steg mot att göra kön och identitet till en del av spelarens egna val, snarare än något förutbestämt.

Karaktärer som Ellie, Alex Chen, Judy Alvarez och Krem har blivit symboler för en ny era inom spelberättande.
Och det handlar inte bara om representation – utan också om autenticitet. Många av de mest uppskattade queera spelen har skapats av hbtq-personer själva, som i indiescenen med titlar som Gone Home, Dream Daddy, If Found… och Tell Me Why.

Motstånd och backlash

Trots framstegen möts queera spel och spelutvecklare ofta av motstånd. Hatkampanjer, “review bombing” och hot online är fortfarande vanliga. När The Last of Us Part II släpptes 2020 mötte det hård kritik från vissa spelare just på grund av dess öppet queera karaktärer.

– "Det visar hur långt vi har kvar," säger speljournalisten Lina Karlsson.
"Men det visar också hur viktig den här förändringen är. För varje gång någon vågar skapa något som utmanar normen, flyttas gränsen för vad som är möjligt."

Framtiden: queer som norm

Spelvärlden rör sig långsamt mot ett läge där queer representation inte längre är “något särskilt” – utan en självklar del av spektrumet av mänskliga berättelser.
Spel är, till skillnad från film eller litteratur, interaktiva: de låter spelaren leva en berättelse, känna en identitet, välja en kärlek.

– "Det är det som gör spel så mäktiga som medium," säger Nguyen.
"De kan låta oss uppleva världen ur någon annans perspektiv – och det är kanske det mest queera av allt."

Källor:

• GLAAD (2024). The State of LGBTQ Inclusion in Video Games. glaad.org/glaad-gaming/2024
  • Forbes (2024). More Gamers Than Ever Identify as LGBTQ — But Representation Lags Behind. forbes.com
  • Látal, M. (2023). LGBTQ+ Representation in Video Games through the Eyes of the Queer Community. researchgate.net
  • Queer gender identities and videogames, Eludamos Journal (2023). eludamos.org
  • Ruberg, B. (2023). Seeing Video Games in a New Light – Queer Game Studies and Future Design. informatics.uci.edu
  • Wikipedia. LGBTQ themes in video games. en.wikipedia.org
  • The Guardian (2024). LGBTQ Representation in Video Games: What Still Needs to Change. theguardian.com
mayhem87
2025-10-23 08:48
0

I spel världen som jag o har levt i sen barnsben….så förstår jag inte alls vad kön ska spela roll alls. Det stör mig rakt ut sagt. Jag kan vara en häst med en katt svans o gristryne i 50 olika färger men på ngt vis så är helt plötsligt könsrollen viktig. Att det ska vara en grej som de ska läggas energi på istället för att göra genuint bra spel,de förstår jag inte och tycker det är tråkigt att det ska vara såhär. Återigen så fokuserar man på fel saker i världen enligt mig då spel världen är för alla oavsett ålder,politiska åsikter,kön,ras osv. För huvudsaken är spelet och upplevelsen o inte vad ngn identifiera sig som. Sen har jag spelat tell me why, har inget negativt och säga om det men det är 1% av alla spel som redan finns som inte har ngt med könsroller att göra. Alla spel där man kan vara som sagt en häst med kattsvans osv då, är de fel att de inte finns bestämda könsroller i dessa spelen? För dessa spel har funnits halva mitt liv och i lol och wild rift är de många som är gay och det är inga nya spel.

Mvh Mayhems "hönsmamma"

[Undertaker]
2025-10-23 08:59
0

#1: Jag förstår helt vad du menar – i grunden handlar ju spel om upplevelsen, berättelsen och glädjen i att spela. Men representation handlar inte om att tvinga in kön, sexualitet eller identitet där det inte behövs – det handlar om att alla ska kunna känna igen sig och känna sig inkluderade i den värld man spelar i.

När man ser sig själv speglad i en karaktär, oavsett om det handlar om könsidentitet, kärlek eller bakgrund, så säger spelet: ”Du hör också hemma här.” Och det är just det som är poängen – att spelvärlden ska vara för alla på riktigt.

Det betyder inte att alla spel måste handla om könsroller eller representation, men att det ska finnas plats för de berättelser som gör det. För för många människor har spel länge varit ett av de få ställen där de inte fått se sig själva, där de tvingats välja fel kön eller låtsas vara någon annan.

Och det är där representation gör skillnad – inte för att den förändrar spelens kärna, utan för att den fördjupar den. När spel visar olika perspektiv, kärlekshistorier och identiteter blir berättelserna mer levande, karaktärerna mer verkliga och spelvärlden mer mångsidig. Det handlar inte om att peka ut skillnader, utan om att visa att de finns och att de också är värda att berättas.

I slutändan är det just det som gör spel så speciella – att de kan förena oss oavsett vem vi är, men också ge oss chansen att förstå och känna med någon som inte är exakt som vi själva. Representation handlar därför inte om att fokusera på ”fel saker”, utan om att låta fler människor känna samma glädje och tillhörighet som du själv alltid gjort i spelvärlden.

Dessutom tar ingen skada av att just fler personer och individer representeras.

mayhem87
2025-10-23 09:08
0

Hela spel upplevelsen är att man kan vara vad eller vem som helst utan att ta ställning till sin egna personliga verklighet o det har aldrig varit köns diskriminerande men nu börjar det bli en grej och jo det känns påtvingat. Jag spelar med alla möjliga sorters människor, alla typer av spel o jag kan inte bry mig mindre om deras verkliga liv för de hör inte hemma i spel världen då det är fantasi, det förstör den delen av spelet när man inte kan gå o ut och bara få vara och det är tråkigt att människor är så förtryckta att de är vad som upplevs när man spelar, då kanske de inte borde spela alls för de förstår inte vad spel går ut på överhuvudtaget.

Mvh Mayhems "hönsmamma"

[Undertaker]
2025-10-23 09:17
0

#3: Bara för att det inte har någon större vikt för dig betyder det inte att det inte är viktigt för andra. För många spelare kan möjligheten att känna sig representerad i en karaktär göra stor skillnad – det handlar om att få känna sig sedd och inkluderad. Det kan vara svårt att förstå om man själv inte tillhör en minoritet eller sällan upplever känslan av att inte vara ensam på sin resa, men för många handlar det om att känna sig som alla andra och inte konstig.

Det blir allt vanligare att spel lägger in små detaljer som hörselapparater, diabetessensorer eller andra personliga attribut. För de som använder sådana saker i verkliga livet kan det vara en mysig, enkel detalj som gör upplevelsen mer personlig och meningsfull.

Representation i spel handlar alltså inte om att ta bort fantasin eller göra spelet ”politiskt” – det handlar om att fler ska kunna känna samma frihet, glädje och delaktighet som alla andra. En frihet många kanske inte kan få känna i verkligheten och i sin vardag på grund av all den diskriminering, osäkerhet och allt förtryck som finns där ute.

Det är synd att något så enkelt som representation verkar få dig att känna så många negativa känslor.

Mitchika
2025-10-23 09:21
1

Jag citerar dig, Undertaker: "För tio–femton år sedan var representationen av hbtq-karaktärer i spel antingen obefintlig eller stereotyp. Gaykaraktärer dök ibland upp som comic relief eller hemliga “påskägg”

Jag skulle säga inkorrekt. Du måste backa längre i tiden än så.

År 2005 kom Jade Empire ut, med en bisexuell man som en av huvudkaraktärerna (party member som spelaren kan rekrytera) som spelarkaraktären kunde starta en romans med oavsett om spelarkaraktären var man eller kvinna.

År 2007 kom Mass Effect 1 ut med en bisexuell huvudkaraktär som blev en favorit i serien. Henne kunde spelaren inleda en romans med oavsett om spelaren var man eller kvinna. Uppföljaren som kom ut 2010 hade med ytterligare tre bisexuella karaktärer.

År 2009 kom Dragon Age: Origins ut och det spelet hade två i mitt tycke fantastiska bisexuella huvudkaraktärer i sig (party members som spelare kunde rekrytera) som spelarkaraktären kunde starta en romans med oavsett om spelarkaraktären var man eller kvinna. Utöver det fanns det beroende på spelarkaraktärens ursprung och val kortare flörtiga möten eller mer intima sådana med karaktärer av samma eller motsatt kön.

Bara fyra snabba exempel jag har att komma med. Detta var riktigt bra till fantastiska spel och inga andra än en liten men högljudd minoritet klagade över alternativet att kunna vara i samkönade relationer. Representation har funnits och pågått länge och har gjorts bra.

Spel blir inte dåliga för att du inkluderar representation i dom. Spel blir dåliga om du fokuserar för mycket eller enbart på representationen så att det känns som propaganda istället och det problemet har många moderna spel idag. Oavsett vad man det är man försöker representera.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

[Undertaker]
2025-10-23 09:23
1

#5: My bad, då det var före min tid så har det varit lite klurigare att läsa mig till vad som funnits. Tackar för tilläggen!

mayhem87
2025-10-23 09:34
0

O det har inte varit stora demonstrationer ifrån spel världen när de inkluderat människor, det är något som börjat hända mer på senare tid,då saker börjat upplevas mer påtvingat då ingen som sagt lagt den energin på just den delen inom spel för de har nästintill varit givet att man kan vara vad/vem/hur som helst men nu upplevs de inte så mer. Så de är inte spel människorna som inte inkluderat andra. Det har bara blivit en grej som återigen inte hör hemma i spel världen för politiska och personliga åsikter hör inte hemma i spel men jag hoppas att människor som upplever detta kan öppna sina vyer inom spel o spela spel där de känner sig mer hemma ist för o tvinga på saker som inte hör till. Jag är mörkhyad,kort överviktig kvinna o spelar mestadels som en vit smal man. För jag inte orka ta de där 2 timmarna att göra min gubbe till en kopia av mig. De vore bara drygt, där man kan vara vad som helst…där läggs mer tid men återigen är inte könet fokus.

Mvh Mayhems "hönsmamma"

Mitchika
2025-10-23 09:39
1

#6: Ingen orsak! Haha, nu känner jag mig gammal.. 😂

Jag älskar för övrigt arbetet du gör för HBT iFokus! Jag vill bara inte att äldre titlar och pionjärer inom representation av HBTQ+ glöms bort eller försvinner i och med att tiden går. 😀

Herregud, nu kom jag på att jag glömde. Jade Empire har TVÅ bisexuella karaktärer! Det var alldeles för länge sen jag spelade det och mitt minne är inte vad det en gång var. Jag kom specifikt ihåg killen för att han var min romance option under min sista spelomgång med spelet, men det finns en bisexuell kvinna också! 😀

Om du är intresserad av RPG-spel i fantasy-stil så kan jag varmt rekommendera Dragon Age: Origins. Inte enbart för representationen (det är en bonus) utan för att det är ett riktigt jädra äventyr att gå igenom. Det åt upp all min fritid när det först kom ut. Jag hittar fortfarande nya saker i spelet som jag missat när jag återvänder till spelet då och då. 😄

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

mayhem87
2025-10-23 09:47
0

#6 Ja jag uppskattar oxå det du skriver o upplyser om. Jag är ifrån en helt annan värld och hade velat att det inte våre en sån stor klyfta men de hela handlar om okunskap ifrån min sida så du gör skillnad för mig i att ha mer förståelse i saker jag inte upplever o de är alltid guld värt med förståelse enligt mig👍🙂

Mvh Mayhems "hönsmamma"

mayhem87
2025-10-23 10:08
0

Men i slutändan så tycker jag att de hela känns påtvingat och det ger mig negativa känslor över andra saker som samma grupp förespråkar. För enligt mig så är spel världen fri för vem som helst att utforska osv. Att göra de till att man inte känner sig inkluderad,de är personliga känslor som spelar in och det är hemskt att vissa känner så. Men de är inte vad spel går ut på eller nånsin har inriktat sig på,utan motsatsen= gemenskap..och de behöver man nog se till sig själv mer o inte på den världen för det är en fantastisk värld som nu blir politisk o de är fel.

Mvh Mayhems "hönsmamma"