HBT iFokus

HBT

Etiketterhbtq-i-mediatrans
Läst 67 ggr
Herveaux
2025-10-15 18:55
5

Ny forskning slår hål på myter om könsdysfori

Ämnet könsdysfori är både laddat med känslor och åsikter. Ny forskning visar nu att att relativt få av dem i Sverige med diagnosen könsdysfori och som ändrat juridiskt kön, ångrar sig.

Artikel och video: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/ny-forskning-om-kon-slar-hal-pa-myter-konsdysfori-det-ser-vi-inte

Jag var med i den här studien! 😄
Så roligt att äntligen få se resultatet av den.

// Harley

Ämnet könsdysfori är både laddat med känslor och åsikter. Ny forskning visar nu att att relativt få av dem i Sverige med diagnosen könsdysfori och som ändrat juridiskt kön, ångrar sig.
[Undertaker]
2025-10-15 18:58
1

Väldigt bra att det nu finns ”svart på vitt”!

Loris M
2025-10-15 19:08
2

Så bra att det finns forskning, för en del saker som upprepas ofta speciellt om medier bidrar till det, blir seglivade myter som är svåra att motbevisa om det inte finns forskning.

Och det var en rätt omfattande studie. 2500 personer är rätt många.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

• Redigerat 2025-10-15 19:08 av Loris M
Loris M
2025-10-15 19:14
0

En nyfiken fråga, i artikeln står det längst ner under krav att byta juridiskt kön: "Inte vara registrerad partner". Varför har de det som ett av kraven?

Scorpio97
2025-10-15 19:52
2

Tack för länken! Superbra att forskning kan ge sånna svar svart på vitt :)

#3 Du kan läsa om det i betänkandet som gjordes innan lagändringen (2023/24:SoU22), som finns här: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/betankande/forbattrade-mojligheter-att-andra-kon_hb01sou22/

Jag sammanfattar lite från sida 89-91:
Enbart samkönade par kan ha ett registrerat Partnerskap. Det går inte längre att ingå ett registrerat Partnerskap, det var en möjlighet som fanns då ett samkönat par inte kunde ingå äktenskap. Numera är kön inget hinder för äktenskap. De registrerade Partnerskap som ingicks innan den ändringen har dock inte automatiskt omvandlats till äktenskap, men det kan göras om paret vill det. Rent juridiskt innebär båda samma rättigheter och skyldigheter.
Ett registrerat Partnerskap kräver alltså att paret är samkönat. Om ena partnern då ändrar juridiskt kön är det inte längre samkönat och uppfyller inte kraven för ett registrerat Partnerskap.

Det går dock att omvandla partnerskapet till äktenskap, för att sedan byta juridiskt kön (om övriga krav är uppfyllda)

//Jessie

• Redigerat 2025-10-15 19:53 av Scorpio97
Herveaux
2025-10-15 19:59
0

#4: Tack för förklaring! Precis som #3 vart jag lite konfunderad över den punkten men nu förstår jag. 😄

// Harley

Scorpio97
2025-10-15 20:01
2

#5 Ingen orsak! Jag tycker bara det är roligt att leta runt i förarbeten och liknande, så jag tar chansen att göra det när det verkar hjälpsamt, haha

//Jessie

Loris M
2025-10-15 20:01
1

#4: Tack! Jag fattade verkligen noll och läste den lilla meningen flera gånger. 😀