Offentliga toaletter och transpersoner
Något som återigen har skapat heta debatter är temat toaletter och transpersoner. Många individer med kopplingar till högra partier eller högra åsikter och en oftast negativ syn på hbtq, framförallt trans-individer, tycker att det kön man föds som ska avgöra. Det största argumentet är att kvinnor och barn ska skyddas.
Många transmän och ciskvinnor har framhävt problem med denna logik. Transmän då de råkar se ut och läsas som män och därmed helst undviker att dyka upp på damernas toalett.
Ciskvinnor kommer med två punkter. Det första är att det verkar som om alla uttalar sig positivt kring transkvinnor och de bemötanden de haft med transpersoner. Att de därmed inte har några som helst problem med att dela offentliga toaletter med kvinnor som råkar vara trans.
Deras andra punkt är det faktum att många mer maskulina kvinnor – med kort hår, en stil som döljer kurvor och kanske lite mer betonade kindben – kommer riskera att pekas ut mer än vad de delvis redan görs.
Hur ser ni här på iFokus på det hela? I Sverige råkar många offentliga toaletter vara könsneutrala, en enligt mig bra lösning av många anledningar.
Obs! Snälla förklara erat svar. Kommentarer som angriper grupper eller individer kommer raderas alternativt modereras.
Det borde vara könsneutrala toaletter överallt. En självklarhet tycker jag.
Jag har t.ex nyss legat på sjukhus. Delade sal och toalett/dusch med två män. Hur naturligt som helst.
/Maria
Alla toaletter borde vara könsneutrala.
/Désirée
Kommer ihåg att jag läste om en ciskvinna som just hade en lite mindre kvinnlig stil (vilket absolut inte är ovanligt), som tvingades dra ner dragkedjan på sin hoodie för att bevisa att hon hade bröst dvs var en ciskvinna innan hon fick tillåtelse att använda toaletten. Helt jäkla sjukt.
Sen är det också det faktum att om jag befinner mig på en kvinnlig toalett och så kommer någon in med långt skägg så tänker jag definitivt först "det är en man härinne, vafan" innan jag tänker "ah, han är trans". Man reagerar ju för det mesta på vad man SER, i stället för att man tänker ett steg längre. De står ju ut bra mycket mer inne bland ciskvinnor än cismän. Samma då tvärtom såklart också.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
#3: Ja, det är skevt. Att folk känner sig obekväma för att de måste bevisa sin könstillhörighet trots att de är cis. Det skyddar ju varken cispersoner (vilket är det normala argumentet) eller transpersoner. Alla förlorar på så vis.
Jag hatar att toaletter ska vara uppdelade efter kön. Könsneutrala vore bäst och sedan något rum för de som vill få stå när de uträttar sitt behov.
På så vis kan ju även barn följa med sina föräldrar utan att det blir obekvämt för någon. Så slipper till exempel en pappa med sin dotter vara inne hos herrarnas och springa förbi alla pissoirer (som av någon udda anledning oftast är placerade så att de är nära ingången/så att man måste gå förbi dem).
Transperson (FtM) här. 👋
Att gå in på herrarnas känns helt naturligt men det blir ibland lite pulshöjning när Imposter Syndrome viskar en i örat att det bara är en tidsfråga innan någon snubbe får en snedtändning och "vet" att jag saknar rätt 'utrustning' i byxorna.
Eller att han bara anser att jag är för "gay-kodad" för att vara så här nära hans sköra manlighet.
Det har aldrig kommit otrevligheter eller på riktigt känts otryggt - tvärtom har killar jag bytt blickar eller ord med alltid varit trevliga. 😊
Innan hormonbehandling och kirurgi fick jag flera otrevliga kommentarer från kvinnor när jag gick på damernas.
Speciellt i Köpenhamn vart turistande svenska tanter glömde bort att andra, tex personen de pratar om (som stod alldeles intill), också kunde vara svensk. 😏
Könsneutrala toaletter hoppas jag blir standard överallt.
Idioter kommer alltid vara idioter oavsett plats eller situation men med alla kön närvarande tror jag oddsen ökar för att någon går emellan eller säger ifrån om något skulle hända.
// Harley
- Redigerat 2025-10-13 09:26 av Herveaux
#5: Bra skrivet.
Jag är ju icke-binär och väljer toalett efter kö och utbud. Damernas kan leda till förvirrade blickar beroende på landet jag befinner mig i. Vissa påpekar till och med att jag har gått fel. Och då är jag ändå afab (assigned female at birth). Just där jag bor är jag ganska så lång, det kombinerat med om jag valt att klä mig maskulint den dagen kan leda till lite kaos.
Finns könsneutrala toaletter så väljer jag därav alltid dessa. Underlättar för mig och mina smått förvirrade medmänniskor.
Förstår inte varför det fortfarande finns dam- respektive herrtoaletter. Onödigt att dela upp dem. Som jag upplever det är det numera mest könsneutrala toaletter, men det finns undantag.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#7: I Sverige är det så men i åtminstone Tyskland, Schweiz och Österrike är det uppdelat efter kön för det mesta.
När det gäller andra länder minns jag inte hur det är… Och i NYC undvek jag offentliga toaletter.
Jag personligen känner mig väldigt utsatt av att använda offentliga toaletter,där jag bor har vi väldigt mycket grupperingar av olika slag så är inte alls bekväm med att de skulle ha rätt o följa efter mig in på en toalett, där de sällan finns övervakning för den delen heller, alternativt att de står gruppering på 10+ inne vid toaletterna…de är otryggt. Kan inte bry mig mindre om folks åsikter av vad de egentligen tillhör för kön men de skapa mycket nya vägar för farliga människor att utnyttja personer i samhället, så vem kommer ha extra koll på de människorna medan alla andra får deras rättigheter bekräftade? Bor ni inte i områden med kriminalitet och våldsbrott så förstår jag eran syn. Men där såna saker ökar dagligen så ser jag ingen mening med o ge mer utrymme till att de ska kunna hända.
Mvh Mayhems "hönsmamma"
#8: Ja, det är nog mest i de nordiska länderna det inte är uppdelat. Tror jag åtminstone. Har inte varit på så många toaletter utomlands.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#9: Känner du dig även obekväm med toaletthus? För här är det vanligt med två separata toaletter som är enstaka rum. Används den så kommer ingen annan in.
Annars är det större toaletter som brukar ha städpersonal på plats. Alternativt, på framförallt tågstationer, finnas nära till exempel en info-punkt med Medarbetare.
Jag förstår att toaletter utan människor i närheten känns obehagliga. Där ser jag inte vad uppdenling efter kön ens skulle ge. Jag går säkert inte på toa på en busstation mitt ute i intet när ett gäng män står i närheten och beter sig onycktra eller obehagligt. Men återigen så ser jag inte hur en uppdelning efter kön hjälper här?
Könsneutrala toaletter brukar ju oftast vara slutna rum. Alltså en dörr som går hela vägen. Toalettbås i toaletter uppdelade efter kön har oftast enligt min erfarenhet en springa både uppe och nere och det brukar vara flera i ett mer slutet rum. Jag tycker personligen att toaletter som är könsuppdelade oftast känns osäkrare i sin uppbygnad. Utöver det, vill man andra illa, är det väl bättre om toaletten är uppdelad efter kön?
Men toaletter i köpcentrum eller på en större tågstation där många kommer och går? Eller en flygplats?
Jag tror snarare man då bör satsa på att göra offentliga toaletter i sig tryggare. Det går ju även med könsneutrala toaletter. Faktiskt ha dem på mer besökta platser. Ha personal där regelbundet, etc.
Problemet är ändå inte transpersoner. Problemet är människor som vill illa. Och dessa finner alltid en väg oavsett om de nu är trans eller cis. Varför skulle dessa personer bry sig mer om toaletter uppdelade av kön när de ändå inte bryr sig om sina medmänniskor och gör dem illa?
Att utöka säkerheten på ett vis som gynnar alla känns effektivast. Att lösa det faktiska problemet istället för att leta felet hos en minoritet som inte är orsaken eller del av problemet är fel. Det är en billig ursäkt för att slippa ta tag i det egentliga problemet och göra offentliga toaletter, allmänt offentliga platser, tryggare.
En transman, en ciskvinna, en man i en klänning, en kvinna i kostym, en ickebinär person med kjol och slips? Ingen av dem är det egentliga problemet. Men man påstår gärna att kläder och Könsidentiteter kan bli en ursäkt för att lättare kunna begå brått. Och där ligger problemet. Varför ska vi begränsa dem som inte gör fel istället för att finna lösningar så att de som faktiskt vill illa inte kan komma åt någon av oss?
Problemet är ju inte hur toaletter är uppdelade. Tänk ett nästan tomt tåg sent på kvällen som har toaletter uppdelade efter kön. På vilket vis skulle detta garantera mer trygghet för någon? Men om man vet att tåget är övervakat? Om man vet att det finns personal som ingriper bara man trycker en SOS knapp? Då känns det nog genast lite tryggare. Det eller om tåget har fler resenärer. Om man inte är lika ensam.
Jag älskar att betala för offentliga toaletter om det innebär att det finns städpersonal där under tiden toaletten är öppen. Jag betalar så gärna för det hela. För så känns toaletten trygg samt den hålls ren och fräsch.
Nej du har rätt,vill människor göra någon illa så spelar uppdelningen inte ngn roll. I min stad så är dock de offentliga toaletterna som är ute vid torgen oftast där missbrukare håller till,skett mord vid/i de flesta av dom. Stationshuset har vakter så där känns det relativt tryggt. O större ställen kan jag tycka att det vore inget konstigt med o ha neutrala toaletter, som flygplatser,köpcentrum osv. Men på krogar och tex badhus,så vill jag hellre ha uppdelat alternativt ha vakter. Jag håller med dig i att man borde hitta lösningar istället men det är inte vad samhället gör o då blir de lättare för idioter när dessa nya ställen skapas innan man ser till att tänka på säkerheten. Ja de borde satsa mer säkerheten o de är min största oro. Sen har jag som sagt inte mkt mer åsikter om vem som ha rätt till vad för toalett,de ska ju vara bekvämt för alla o gå var de vill.
Mvh Mayhems "hönsmamma"
#13: Då förstår jag även vilka platser du syftar på. Ja, just krogar (med fulla individer), torg med missbrukare, etc. är platser där nog ingen känner sig helt trygg med toalettsituationen även idag.
Jag upplever allt för ofta att en krog har herrars, damers och handikap men att herrarnas är är för smutsig och att de då börjar gå på damernas eller handikapp toan. Så enligt min erfarenhet hjälper inte ens uppdelningen där… Och just där förstår jag om kvinnor då snabbt kan känna att det blir otryggt.
Där känner man ändå att det finns personal som bör kunna få betalt för att hålla koll och lite ordning.
Min bästa vän är en transkvinna. När vi är ute går vi alltid på toa tillsammans. Känns tryggare liksom. Och om män stöter på en brukar hon ibland dra till med sin djupa röst för att skrämma dem. Det eller så skäller vi som hundar.
Ja du vad gör man inte allt för att känna sig trygg ute framförallt när solen gått ner som kvinna.
Men jag har faktiskt aldrig stött på obehagliga typer vid toaletter. De verkar älska att hänga vid gränder, trappuppgångar och annat. Parker och torg. Eller utanför barer.
En gång hängde massa grabbar framför damernas på ett ställe. Deras toa var en våning upp så jag kände liksom att okej, dags att be någon som jobbar där bara kolla läget. De blev utslängda.
Jag älskar nog könsneutrala toaletter mest för att på rätt ställen innebär det att utöver äckliga personer har man bland annat normala män eller även kvinnor (oftast äldre kvinnor) som säger åt de som ej beter sig. Det är skönt.
MVH Alva <3
I slutändan så borde samhället göra mer för att alla ska känna sig tryggare på offentliga platser men de sker inte när flera kräver företräde i saker som borde vara en självklarhet för alla känns de som och de är tråkigt
Mvh Mayhems "hönsmamma"
Risken att en cisman (som exempel) ska dra på sig en klänning och börja hänga utanför en publik toalett för att kunna förgripa sig på någon inne på kvinnornas toalett är inte direkt jättestor. Ja, det är det vanliga argumentet som speciellt amerikanarna kommer med, men vad har det för grund i verkligheten? Där påstår de ju att snuskgubbar älskar att de nu kan dra på klänning så de bättre kommer åt att våldta, men liksom… vart finns statistiken över det då? Är det verkligen så vanligt som vissa vill stå och skrika om?
Sen är det just det där att man oftast reagerar på utseende.
Om jag står inne på damernas och tvättar händerna och någon som ser exakt ut som varenda kvinna där inne kommer in så reagerar jag inte. De kanske har manligt kön fortfarande, men det ser ju inte jag då de flesta som går på publika toaletter inte direkt drar ner byxorna innan de kommit in i ett bås. Skulle däremot en lång person med buskigt skägg och väldigt tydlig manlig stil komma in skulle jag reagera rätt fort. Och snarare anta att nu är det faktiskt en snuskgubbe som kommit in hit för att göra nåt - trots att det kanske är en person som är född kvinna.
Även män som använder pissoar drar ju inte direkt ner byxorna helt. Sen finns det cismän också som går rakt förbi pissoaren för att använda ett bås. Vissa för att de känner sig mer bekväma så och andra för att de ska skita och inte direkt tänkt göra det i pissoaren.
Jag skulle i 9 fall av 10 reagera mer på om någon såg ut som en man kom in på damernas än att någon som ser ut som vilken kvinna som helst gör det.
Minns jag såg en dokumentär för en del år sen där en transman använde dusch och omklädningsrum för kvinnor, eftersom han var tvungen. Förutom att han fortfarande hade kvinnligt kön såg han ju ut som vilken karl som helst (han hade alltså gjort topp-operation, men inte botten), och könet såg ingen förrän han stod i duschen. Han hatade det för alla kvinnor stirrade jämt, han fick klagomål, personal kom ofta och sa att han måste gå annars skulle de ringa polisen.
Könsneutrala toaletter och omklädningsrum där det finns små bås för alla borde ju vara en rätt okej lösning. Annars kommer vi ju till att jaha går en transman in på damernas, vadå, måste han dra ner byxorna då för att bevisa att han fortfarande har en vagina innan folk känner sig bekväma med att han är där? Jag menar, om han gick in hos herrarna och använde ett bås är det ju ingen som skulle veta nåt. Samma med en transkvinna inne hos damerna.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"