Tid för hysterektomi!
Idag fick jag en bunt papper från sjukhuset om tid för min nästa operation - hysterektomi. 🥳
21 aug… 21 aug?! Holy moly, det är om två veckor!
Missta er inte, jag klagar absolut inte, men samtidigt var det lite som att någon drog undan mattan under fötterna på mig. Trodde aldrig att jag skulle hinna få en tid i år med tanke på hur världsläget ser ut.
(Jag skulle egentligen ha fått en tid i maj.)
// Harley

Lycka till.
Stolt ägare till tre La permer
Lycka till från mig också.🙂 Jag har tagit bort livmoder, äggstockar, livmoderhals och tarmkex (vad det nu är). Av annan orsak så klart. Det kommer att gå bra🙂
/Maria
#0 Lycka till! Det går säkert utmärkt och ibland ska ju vården vara "snabb" också, haha.
#2 tarmkex…ok, låter ju lite udda (aldrig hört talas om)…intressant att veta att man har sådana också😃
#1 Tack!
#2 Tack! Tarmkex…? Hm, nu vart jag också nyfiken vad sjutton det är. Om jag inte lyckats hitta svaret tills det är dags - och jag kommer ihåg det - så måste jag fråga.
Är ju så jäkla vetgirig. 😃
#3 Haha, ja jag håller tummarna för att det är rätt organ som plockas bort.
Förlåt, var lite svart humor där. Jag har den största respekt för folket som jobbar inom vården. ❤️
// Harley
Aha! Mysteriet löst! 🤓
Tarmkäxet (uttalas -kɛks eller -çɛks, latin: mesenterium) är en hinna i buken som tunntarmen fäster i. Tarmkäxet innehåller blodkärl, lymfkärl och nerver.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tarmk%C3%A4x
En av anledningarna till att jag älskar iFokus, man lär sig något nytt nästan varje dag här. 😃
// Harley
Åh, grattis! 👍
Jag har väldigt dålig koll på sånt här, antar att du redan äter någon form av testosteron? "Bromsar" man östrogenet mm som äggstockarna normalt utsöndrar? (Innan man tar bort alltihop, alltså.) Hamnar man i nån konstig typ av klimakteriet då? Jag är bara så nyfiken på ALLT oavsett ämne, inte bara könsbyte.😃
Det är ju inte samma sak men jag har hamnat i nån slags förklimakterie så det där med knasiga hormoner är aktuellt här med…
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#6 Tack!
Transpersoner som är FtM (female to male eller kvinna till man) som vill ha hormonbehandling kan välja att injicera testosteron (vanligast) alt. använda en testosteron-gel.
Sprutorna behöver man bara ta var 12-15:e vecka beroende på hur snabbt kroppen "äter upp" hormonerna, gelen däremot måste man använda dagligen.
Jag vill aldrig byta bort mina sprutor, så smidigt att bara göra det ett par gånger om året kontra varje dag.
Har ingen källa på det men hörde av en inom transvården att det inte är bra att ta tabletter med testosteron då det tydligen sliter på magsäcken med tiden eller liknande och därför erbjuder sjukvården sprutor eller gel.
Får man för mycket testosteron så slår det över och blir östrogen.
Därför kan killar som tar anabola steroider få oönskade bieffekter som micro-penis och lakterande bröst tex.
Transpersoner som är MtF (male to female eller man till kvinna) som vill ha hormonbehandling äter tabletter i form av T(estosteron)-blockerare och östrogen.
Osäker men tror att dessa tabletter måste tas dagligen.
Får man för lite östrogen så tar testosteronet över igen.
Tackolov är sjukvården duktiga på att följa upp med blodprover första tiden man får hormoner för att se att värdena ligger på en bra nivå. Efter första året kollar man hormonnivåerna 1-2ggr/år om allt fungerar som det ska.
Nu när jag genomgår hysterektomi kommer jag inte hamna i klimakteriet då min kropp går på testosteron.
Hur det är för en transkvinna som tar bort testiklarna vette tusan, borde inte bli någon hormonkarusell där heller om hon går på T-blockerare och östrogentabletter.
Det är väldigt viktigt att man inte slutar med hormoner helt, oavsett om man vill fortsätta med det man tar eller gå tillbaka till den typ man föddes med, då man kan få benskörhet och… vad var det mer? skelettcancer? om man står helt utan hormoner i kroppen.
Så, slut på föreläsningen! Bara så roligt när folk är intresserade. 😞
Bara fråga om ni har fler funderingar.
Min första pubertet var ett h-e-l-v-e-t-e och nu när jag genomgår mina andra så är det väl inte superskoj att få finnar och skit igen, men hellre detta alla dagar i veckan än vad klimakteriet verkar kunna utsätta en för!😮
Hoppas det finns något man kan göra, oavsett om det är läkemedel eller husmorskurer, bara det hjälper!
// Harley

#6 Det är en tuff tid.
Ett av mina barn är numera en Emil från att tidigare varit en Ida.Emil mår så mycket bättre nu.Men det har varit en lång väg.
#7 Så spännande att du skriver om din resa🙂
Hade ingen aning om att för mycket testosteron kan ge motsatt effekt.
Haha det var alltså inga kex utan käx😃
/Maria
#9 Det där med hormoner är ett pussel, men ett spännande sådant!
Likaså intressant att känna hur man själv har förändrats även på insidan av ett annat hormon. Man får lite annat perspektiv på saker och ting när man har erfarenhet av "båda sidor" så att säga.
Äsch, det uttalas ju tydligen kEx så tji på er forskare som ska krångla till även de enklaste orden. 😃
// Harley
Jag tycker att det är jättebra att ni skriver om det här, både rent allmänt och mer ingående. Nu är jag inte insatt alls i hbtq-frågor och därtill hörande ämnen, men okunskapen och fördomarna är alldeles för vanliga och för stora bland "gemene man"!
Det är modigt att sticka ut hakan, heja dig TS! Och heja Monica, det måste ha varit en enormt jobbig period för hela familjen, både att stötta Emil och att bemöta folks alla knasiga föreställningar och åsikter. 🌺

#11 Det var inte alls jobbigt när vi fick veta om namnbytet. Det kändes helt naturligt. Kom inte alls som någon chock. Det har varit "intressant" att få följa med på resan. Som mamma var jag med på ett par av utfrågningarna/utredningarna innan allt var klart för könskorrigering. Omgivningen har inte alls varit så frågande, Vissa har vi helt enkelt inte informerat så mycket utan bara låtit det vara. Ida är numera en Emil och vi har fått lära oss att säga att vi har fått fem barn och helt enkelt skippat att nämna kön.
#11 Ja jisses ja, vilka konstigheter man har hört och läst. 🥵
Mitt livsmotto har väl blivit lite av: "Be a unicorn in a field of horses" 🦄
(Var en enhörning i en flock av hästar)
// Harley

#14 Vad roligt att få ett ansikte till namnet!
Be inte om ursäkt - posta på.😂
// Harley
Grattis. Måste ändå vara skönt att få det gjort. Väntan är oftast värst.
#16 Tack! Det ska absolut bli skönt att få det gjort. 👍
// Harley
#17 Operationen utförs ju lite på olika sätt. Vet du hur man kommer att göra på dig?
/Maria
#18 Jag håller tummarna för att det blir en titthålsoperation men läkaren jag träffade tidigt i våras sa att man inte kan vara helt säker på att den varianten är genomförbar på alla patienter. Så vi får hålla tummarna. 👍
// Harley
Grattis! Så kul att du äntligen ska få det gjort!🥳
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
#20 Tack! Det ska bli så skönt. 😃
// Harley
Grattis :) Håller tummarna allt kommer gå smidigt och bra!
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#22 Tack!
Uppdatering: Idag fick jag papper om att op. flyttats fram 2 veckor pga personalbrist.
Lika bra det egentligen,. då har jag lite mer tid att fila av dessa envisa extrakilon man lagt på sig under en slö sommar. 😛
// Harley
Vad bra att du känner så😉
/Maria
Bra att kunna tänka positivt 👍
#25 Harley - den evige optimisten! 😃
// Harley
Idag var jag in till Akademiska för inskrivning inför op.
Träffade op-läkare och narkos, lämnade prover och fick huvudet proppat av info.
Tur att man får det mesta på papper också. 🤪 Min hjärna går på tomgång när det är så här varmt.
Det blir titthålsop. och så länge min inre anatomi inte sätter käppar i hjulet så kommer jag undan med 4 små pluttis ärr på utsidan. Personligen bryr jag mig inte om ärr, jag har så många över hela kroppen redan så ett par till försvinner i mängden.😃
Som det låter så kommer sviterna efter op vara mindre kännbara än vad jag väntat mig. Såg framför mig ett mindre blodbad i ett antal dagar men blödningarna blir visst minimala om ens några.
De "hotade" med lite längre sjukskrivningstid eftersom jag har ett tungt, fysiskt jobb som hästskötare. Jag skriver "hotade" eftersom jag är väldigt dålig på att vara ledig och vara sysslolös numera. Tur att jag iaf kan promenera förbi gården och umgås med mina fyrbenta vänner även om jag inte får lyfta tungt eller anstränga mig för mycket under läkningen.
2 veckor kvar. 14 dagar. Tjo-hoo!
// Harley

Skönt att det blir titthål
#27 Så skönt att det är "på gång på riktigt" nu!🙂
#27 Hade varit perfekt om det kommit en större uppdatering med massa nya uppdrag i SSO då om man ändå bara ska ta det lugnt och läka 😃 men är väl tyvärr inga på gång på ett tag misstänker jag.
Skönt med titthål, då går väl läkningen snabbare så du får komma tillbaka till hästarna fortare!
#27, Vad skönt att det blir ett så litet ingrepp även om det har stor betydelse! ❤️
#28 Oh-ja!
#29 Ja, nu känns det faktiskt som att det är på riktigt och inte bara en tid på ett papper.
#30 Det har du rätt i. Med andra ord ett bra tillfälle att starta ett till konto och uppleva resan från början igen. 😃
#31 Där slog du huvudet på spiken.
Det här kanske även kvinnor har upplevt men jag vart förvånad över hur förvånad jag själv blev första gången jag såg att jag faktiskt hade en livmoder på ultraljuds-skärmen under mitt livs första gynundersökning (i höstas).
Det vart liksom mer "Vad sjutton är det där?! Det där är helt klart en felmontering - bort med den, tack!"-reaktion än jag hade väntat mig.
// Harley
Vad är det som försiggår här egentligen?! Op imorgon - hur gick detta till? 😮
Jag klagar inte men hade inte trott att den här veckan skulle ha så bråttom förbi. 😃
Ikväll blir det op-prepp och upp innan tuppen imorgon för mer prepp och infinna sig på Ackis vid 7. Vilket betyder att klockan ringer 04:45…😴
// Harley

Lycka till imorgon.
Jag håller tummarna för att allting går bra 🙂
/Maria
#33 Lycka till!
#34 #35 #36 Tack, tack, tack! 😃
// Harley
Lycka till! 🌺
#38 Tack!
// Harley
Oj, och så har jag hållit på och spammat dig det sista! 😮 Stort lycka till nu! (Apropå #32 så har jag inte tänkt så vid UL - men skulle garanterat gjort det om det dykt upp något "manligt"!)
#40 Det har hjälpt mig att tänka på annat än sjukhus, nålar och väntetider så det tackar jag för! 👍
// Harley
Lycka till 🌺
Tänker på dig idag❤️
/Maria
Allt har gått bra! Vart op redan vid 10. Vaknade vid 14 av en vidrig smärta. Jag hatar kateter. Jag har hög smärtgräns men det där lilla helvetet gjorde ONT. Syrrorna på uppvak befriade mig från lilla helvetet och efter lite mer morfin tyckte de visst att jag var oförskämt pigg för att vara nyopererad. 😆 Vid 17 var det middag. MAAAT! Trodde aldrig lasagne kunde vara så gott, men efter 24h fasta var det nästan så tallriken åkte med ner. I skrivande stund är smärtan knappt märkbar, känns som lättare mensvärk typ. Personalen är så goa och omtänksamma, känner mig både trygg och bortskämd. 🥰 Tack igen för alla lyckönskningar, det värmer verkligen i hjärtat att ni bryr er! ❤
// Harley
#44 Vad skönt att höra att det har gått bra! Krya på dig nu!🌺
Härligt att höra🙂
/Maria

Skönt att allt har gått bra
Härligt att det gick så bra. Sköt om dig.
Wow, vart precis en erfarenhet rikare! Jag ska ta sprutor som motverkar blodpropp hemma så en av sköterskorna guidade mig igenom första injektionen. Lite läskigt att sticka själv, men det gick ju galant. ✌️
// Harley
Härligt att det gått så bra! Hoppas allt fortsätter gå smidigt nu under läkningen och att du inte hinner bli allt för uttråkad innan du får hälsa på hästarna igen!
Ytterligare uppdatering. Känner mig i stort sett smärtfri nu, lite öm bara.
Tar knappt smärtstillande längre. (Fortsätter såklart med sprutorna som ordinerat.)
Har ett otroligt blåmärke nedanför naveln. I skrivande stund går det bokstavligen i hela färgskalan från gult till djupt blålila och är typ 10x10cm.
Fascinerande att följa färgskiftningarna men så tacksam att jag inte behöver ha byxor på mig. :P
Nu kanske det blir lite mycket info här men ventilerar tankarna ändå ifall någon tystlåten men nyfiken läser.
Ända smärtan och värken jag känt av har suttit i bukmuskler, troligen bukhinna och skinnet, men ingen smärta inifrån underlivet så att säga.
Var övertygad om att det skulle göra svinont inifrån det allra heligaste, de har ju ändå tagit bort livmodertappen menar jag. Men ingenting därifrån.
Klagar såklart inte men tycker det är intressant hur kroppen fungerar.
// Harley
#51: Det är superfascinerande hur kroppen fungerar!
Skönt du inte har mycket smärta och förstår precis hur du känner gällande byxor! När jag fick bältros för många år sedan satt blåsorna precis vid byxlinningen så kunde inte ha byxor på veckor för det gjorde sjukt ont! Fick ha kjol jag satte långt upp på magen när jag behövde gå ut med hunden.
#51 Vad skönt att läkningen går så pass snabbt och smidigt! 😀
Åh nej. Nu har läkningen kommit till det stadiet att de små såren kliar nåt galet. 😵 Vet att det är både ett gott tecken och helt normalt.
Tur att man haft sina duster med sån här klåda när man varit nytatuerad så man vet hur man kan finta eländet.
Mitt dunderblåmärke har vuxit till sig lite till och har om möjligt ännu fler färgnyanser nu. 😏
// Harley
#54 Den klådan är jobbig! Det absolut värsta är nog att hålla sig från att klia 😅
#55: Oh ja! Skulle behöva investera i ett par grillvantar så man inte kan råka klia utan att man ens tänker på det.
Just ja, idag var sista dagen med sprutorna. Jag är inte direkt ledsen över att det är färdigt.😋
// Harley
Hur går det med läkningen? 😄
#57: Bara fint, tackar som frågar! 😊
Blåmärket är nästan helt borta nu och jag har inte känt det dra eller strama i något av såren på många dagar nu.
Ärren på magen har läkt jättefint och är mest små röda streck nu.
På måndag ska jag äntligen tillbaka till jobbet.
// Harley
#58 Kul att höra! 😄