När folk använder "fel begrepp" ?
Jag insåg att jag trasslade in mig redan när jag skulle skriva den här tråden om saken, men tar DU illa upp om folk använder fel begrepp när det gäller din könsidentitet, din sexualitet och andra saker som relaterar till HBTQ?
Som cis-person (blev det rätt nu?) kan det vara svårt att veta hur man ska benämna olika "varianter", när jag växte upp var man helt enkelt straight eller lesbisk/bög, punkt.
Det är väl ganska uppenbart vad som ansågs vara "normalt" respektive "konstigt"…?
Jag försöker att uttrycka mig med respekt för vars och ens identitet men som sagt, redan här trasslar jag ju in mig.
Jag försöker dessutom att inte bara klumpa ihop alla som inte "hör till normen" det är ju individer och rent allmänt blir det ofta fel när man delar "vi" och "dom".
Hur resonerar du/ni? ❤️
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#0: Jajamensan! Om din mor fick höra "Grattis, det är en liten flicka!" när du kom till världen och du tycker det stämmer mitt i prick så är du en cis-person. 👍
När jag var yngre så var det inte i närheten av ett så brett register av termer för identitet och sexualitet som det finns idag. 😵
Jag själv är väl en av de "enkla" att bena ut både vad gäller sexualitet och identitet: bisexuell transkille.
Så jag känner mig inte som en av de som blir vare sig felkategoriserade eller ihopklumpade i för stora massor så att säga.
Jag klantar mig säkert titt som tätt men jag har iaf vant om mig till att använda det mer inkluderande ordet partner om jag vill fråga om eller prata om en persons, ja partner och jag inte vet vad denne föredrar för pronomen.
Istället för att anta att en "Maja" är en flickvän och "Peter" är en pojkvän så känns det trevligare att säga "partner" rakt av.
Likadant om jag talar eller skriver om en person där jag heller inte vet rätt pronomen så säger jag oftast hen. Glömmer säkert av mig då och då, men det är ett work in progress… 😊
// Harley
- Redigerat 2020-12-27 16:47 av Herveaux
Cis person var något jag fick googla mig fram på, har kikat lite på det tidigare men är inte insatt i det alls men om jag förstår saken rätt så är det en hetero person ? rätta mig om jag har fel för jag känner att jag vinglar och valsar i en djungel av ord som jag inte alls vet vad dom betyder 😅
När allt kommer omkring så är ord inte viktiga det viktiga är att få vara sig själv även om inte omgivningen förstår så måste varje människa vara den den är med eller utan etiketter på sin sexualitet eller kön för människan som sådan är den viktigaste inte vem eller vad du är.
Jag förstår inte alla nyord i det här för mig är bög och lesbisk dom ord jag i min ungdom växte upp med men nu finns så många mer som jag inte ens förstår eller vet vad dom betyder men det viktigaste av allt är nog att även om man inte förstår vad alla ord betyder så får alla plats ❤️
Gott Nytt År till er alla 🎆🎆🎆🎆
Nej, jag tar inte illa upp om det inte görs av "ont uppsåt" så att säga. Det märks ganska tydligt när någon säger fel av till exempel misstag, okunskap eller ovana och när någon gör det för att vara respektlös, elak och dylikt. :)
Det förstnämnda gör ingenting alls enligt mig. Jag kan själv klanta till det ibland både i tal och i skrift, speciellt när personer precis kommit ut och min trötta, utbrända hjärna inte hunnit ställa om sig ordentligt än.
För det mesta upplever jag att folk är väldigt förstående med det hela så länge som dom ser att man faktiskt försöker och inte menar något illa eller beter sig arrogant angående det. Det är den inställningen jag har själv i alla fall! :D
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows
#2: Enkelt förklarat så är cisperson motsatsen till transperson och har ingenting med sexuell läggning att göra.
Är man inte en transperson så är man en cisperson rätt och slätt.
Hittade en enkel förklaring på Wikipedia:
"En cisperson är en person som är i samklang med sin kulturs könsnormer. Det är med andra ord en person vars biologiska kön överensstämmer med dess juridiska, sociala och upplevda kön."
// Harley
- Redigerat 2020-12-27 17:43 av Herveaux
#1 jag tror det kan ha mycket att göra med att det är mer okej i det offentliga rummet att prata om olika identiteter idag och därför det verkar finnas en uppsjö. Börjar man bena i det har nog många använts länge, bara inte så öppet. En del har nog funnits sen innan också utan att ha haft ett distinkt namn, som de istället fått på senare tid.
Jag bryr mig inte så mycket om det inte är uppenbart medvetna fel när man försökt rätta någon flertalet gånger. Främlingar som man aldrig träffar igen finns det ju ingen mening att bry sig om, men vänner och bekanta är det ju intressant om de säger rätt. Värst är ju att få dem man inte står närmast till att säga rätt utan att ställa tusen personliga frågor. Acceptera bara mitt namn och pronomen och gå vidare, tack.
Liksom #1 har jag tagit mig till ett mer könsneutralt språk. Jag personligen använder mer de/dem på svenska än jag gör hen, men jag pratar mycket engelska också och då följer engelskans they/them med. Föredrar också själv att folk använder just de/dem om mig men det är ju en smaksak. Säger någon uttryckligen att de använder hen som pronomen så är det såklart hen jag använder när jag refererar till personen.
Jahopp, redan här hade jag fel - jag trodde att cis även innebar att man är heterosexuell.
Det är nog framför allt på nätet jag trasslar till det och ju mer jag försöker att uttrycka mig korrekt desto värre blir det - och det i sig är ju faktiskt ett slags avståndstagande även om det inte är meningen.
Skulle jag bekymra mig över om tex en grupp hundägare kände sig "utpekade" eller benämndes fel? Nej, inte särskilt även om det för all del kan ta hus i h-vete om man blandar ihop olika hundtyper och raser.
Tänk, en dag kanske man inte ens bryr sig om det här utan att det faller sig helt naturligt! <3
- Redigerat 2020-12-27 19:01 av Lona
#6: Det här är bara min egen åsikt men det känns som att det har blivit så fruktansvärt fult och bespottat att skriva det minsta ord som inte är tillräckligt inkluderande på nätet.
Speciellt upplever jag att folk har ömma tår å andras vägnar. En stavelse som inte duger så är mobben redo med facklor och högafflar i högsta hugg.
Så blir det att man liksom nästan slår knut på sig själv för att inte göra fel, så blir det som du säger, kanske fel (eller risk att det tolkas som ett medvetet avståndstagande) därav istället.
Allt som har med kön, genus och sex(ualitet) (oavsett om det är inom Heteronormen eller HBTQ) har blivit totalt överladdat tycker jag.
Hm, vet inte riktigt vart jag ville komma med den tiraden men var inte rädd för att skriva fel var nog sensmoralen i sagan. 😊
// Harley
#7: Kan bara hålla med dig det är så oerhört överladdat med så mycket inte enbart inom det här utom inom dom flesta områden så kan mobben dra igång med full fart och det är skrämmande för många far väldigt illa just för avsikten var inte illa menad eller så förstår någon inte ett ord helt oskyldigt men mobben den tänder sin blåslampa och sätter efter folk med all sin kraft.
Nu kommer jag lite utanför ämnet och jag tänker på alla nyord som kommer varje år och hur lätt är det inte att säga/skriva något helt omedvetet och sen få ett drev efter sig för man inte förstod eller ens visste att man sa fel eller skrev fel för nya ord finns och hur ska man orka hänga med i alla dom där, jag gör det inte kan jag lova 😂
Jag hänger inte med alls i nyord och är en gammal stofil som bevarar det gamla och ibland kan jag tycka att nyord kan vara rent av kränkande i vissa situationer just för att alla inte ens vet om att ett nytt ord finns och så använder dom sig av det gamla och så anses en person kränkande om hen inte använder rätt nya ord.
Det kan vara dom mest enkla ord som får igång ett drev, jag tar ett exempel av många ordet Dagis och Dagisfröken något som jag är uppvuxen med även om jag inte gick på dagis så är det för mig ett ord som jag känner igen men nu ska det heta förskola och förskolefröken och nåde den som säger dagis eller dagisfröken då nedvärderar man, men snälla nån vad trött man blir 😫 hur farligt är det att säga dagis eller dagisfröken. Jag lär säga det så länge jag lever och helt utan avsikt att trycka ner nån, jag är bara uppvuxen med det mer krångligt än så är det inte det är vad jag fick lära som barn och man lär inte gamla hundar att sitta i första taget 😎
Ber om ursäkt att jag kom lite OT men det ena gav det andra, sorry 🤣
#8: När jag var liten så var det faktiskt skillnad på dagis och förskola. Två olika verksamheter.
Känns lite som att folk letar ursäkter för att bli kränkta numera.
Jag är också av den gamla skolan och kallar mig själv homosexuell för mig är Lesbisk/Bög ett för modernt ord så att som jag har svårt att skilja på vilket som är pojkar och vilket som är flickor och då växte jag upp under den eran men har ändå svårt att skilja mellan när man ska prata om Lesbisk eller Bög och drar hellre båda in och kallar dem Homosexuella som de trots allt är i och med att jag är själv nyligen upptäckte att jag är det.👩❤️👩👨❤️👨
Ett gott skratt förlänger livet
#10: Bög (som bara används om män) ses väl i princip i alla sammanhang som nedsättande och bör därför undvikas numera.
Åtminstone att man är beredd på ogillande från andra om man ändå väljer att säga det.
Iallafall inte ett ord jag någonsin använt även fast man hört det under uppväxten så har aldrig funderat över det….
- Redigerat 2021-01-10 23:40 av [Moon AppleGrey]
#11 Det har jag också för mig att det gör men i min ungdom minns jag att det ordet var ett vanligt ord att använda sig av men jag minns också att det användes i nedlåtande syften och nu talar jag om 35-40 år bakåt i tiden och då fanns tror jag i alla fall inga andra ord. Jo homosexuell hörde man men det kunde betyda både man och kvinna om jag minns det där rätt.
Måste berätta för er, jag läste en artikel för några år sedan om en lesbisk kvinna som intervjuades i var det Aftonbladet eller Expressen minns inte nu men det var ihop med Pride paraden så långt kommer jag ihåg.
Hur som den här kvinnan var i luven på att bli kallad för HBTQ för hon ansåg sig som lesbisk och ingenting annat, hon hade också gjort sig obekväm med RFSL i frågan och minns jag det här helt korrekt nu så avstod hon och hennes Fru från att delta i paraden för dom var stark i sitt dom var/är lesbisk och inget annat så dom helt enkelt bojkottade alltihop just för att dom anser sig inte vara HBTQ utan lesbisk.
Nåt samlingsnamn var dom inte intresserade av och ville inte ha den stämpeln men ansåg sig dras in i det oavsett som ville eller ej så det blev ganska turbulent där mellan dom och RFSL vill jag minnas.
Önskar jag kunde hitta artikeln men som sagt det var ett tag sedan och jag kan inte hitta den alls nu men gör jag så lägger jag in en länk till er.
Det här med ord är svårt för det är en omöjlighet för oss alla att veta allt vad dom betyder eller ens hänga med i vad som är nedlåtande eller inte och tar vi ordet bög som exempel så händer det att jag använder ordet men jag försöker undvika det men säger jag homosexuell så blir den självklara frågan menar du man eller kvinna, bög eller lesbisk så då måste jag använda ordet för att förklara vad jag menar.
Det är jättesvårt och personligen är jag inte ute efter att förolämpa någon men absolut jag har säkert klivit i klaveret utan att ens veta om det.
Ett annat ord som jag också tror tagits bort det är hermafrodit för att det är nedlåtande men det är det enda ord som jag känner till och hade en kollega som var hermafrodit en underbart trevlig människa som var helt öppen med vem han/hon var och inga konstigheter alls på jobbet tvärtom fullt accepterad nåja nån kanske reagerade men det var acceptans och ingen som höjde på några ögonbryn vi jobbade alla sida vid sida inga konstigheter alls.
Det är svårt det här med ord och att hamna rätt, jag har flera vänner som är gay/homosexuella men vi gör inget konstigt av det och inga missförstånd har uppstått heller det har istället vart väldigt neutralt men vi har ett internetträsk som bara älskar att föra sina drev men när det kommer till verkliga livet och hur vi bemöter varandra så ser jag en stor skillnad och så säger också mina homosexuella vänner, att det är som natt och dag om man möts på nätet eller IRL för på nätet är allt hårdare än i verkliga livet.
Jag vill avsluta med att skit i nätträsket, låt inte det förstöra bara var som du är även om alla inte förstår dig för det finns en sak som vi alla är bäst på oavsett läggning och det är att vara oss själva som dom vi är det kan ingen ta från oss 😎
Eftersom jag är ganska otydlig i det dagliga livet med att jag har en "avvikande" könsidentitet (man kan dock lätt misstänka det med tanke på hur jag uppför mig och ser ut), känner jag att jag faktiskt inte har rätt att ta illa upp om det blir fel.
Men om jag tänker mig en situation där jag varit tydlig och någon ändå använder "fel begrepp" skulle jag nog inte ta illa upp heller. Såvida det inte görs på ett sätt som uppenbart är menat att skada/såra/kränka/förlöjliga.
Jag håller med er som skriver att det blivit lite för mycket "tassa på tå" kring de här termerna. Det går inte att förvänta sig att hela samhället ska hänga med i svängarna, när det knappt går att göra det som HBTQ-person. Vissa nyord susar in i det allmänna medvetandet blixtsnabbt, medan andra tar längre tid att etablera. Själv är jag bara glad åt att få uppleva att det utvecklats begrepp som faktiskt någorlunda beskriver den jag är. Jag är lite, hrm, äldre och lärde mig under uppväxten begreppen transvestit och transsexuell. Men de beskrev inte mig, så därför är jag faktiskt jätteglad att "transparaplyet" har vuxit och numera har en plats för mig också.
En eloge till dig Lona, för att du stället frågor och söker kunskap! <3
På tal om detta att medvetet använda fel begrepp….
Senast idag såg jag på Quora en artikel om skådespelaren Elliott (han som är en ftm, och bl.a medverkade i filmen Juno), och det var inte något fel med artikeln i sig, va, men en del av kommentarerna….
En del envisades med att kalla honom för henne.
Eller påstod att han (och i och med det insinuerade att alla andra ftm eller mtf) har psykiska problem.
Det… gjorde mig väldigt ledsen.
Även om man inte förstår så varför häva ur sig sådant?
#14: Jag har sett mycket av det där på Flashback. Man snackar om "könsförvirring" , psykisk sjukdom och som du säger använder fel kön/pronomen bara för att jävlas. Det är sorgligt. Och jag fattar inte vad man får ut av det.
#13: Tack! ❤
#14: Där har vi väl ytterligare en grupp som folk har väldigt förutfattade meningar om - personer med "psykiska problem". Kan man då bunta ihop dem till "HBTQ med psykiska problem", bingo!
Det är dessvärre inte så länge sedan som homosexualitet faktiskt sågs som en psykisk sjukdom/störning även här i Sverige.
Mina morföräldrar arbetade på mentalsjukhus och där hade de alltså "sjuka bögar", jag vågar inte tänka på vilken typ av "behandling" de fick utstå, fast det är förstås rätt OT i den här tråden
.
Jag tror definitivt inte att tex ftm har ett smack med "psykisk sjukdom" att göra, som jag ser det är det inte en "sjukdom" överhuvudtaget.
Däremot kan man säkerligen må dåligt psykiskt av att vara i en sån situation, det måste vara hemskt att ha "fel" kropp. Men det är knappast det folk avser med att avfärda det hela med "psykiskt sjuk".