HBT iFokus

HBT

Etikettallmänt
Läst 214 ggr
astrid05
0

Förvirrad person

Hej!

Jag hade uppskattat lite hjälp med en situation. Jag känner ingen i min sits som jag kan ha denna diskussion med. Det känns nämligen inte som att någon förstår hur jag känner. Mina vänner är stöttande men önska att någon kunde besvara mina känslor, och säga om hen förstod eller kunde relatera.

Grejen är så att jag känner mig olika dag till dag . Ena dagen känner jag mig mer feminin, andra mer maskulin. Ibland som inget. Och ibland känner jag mig bekväm med alla pronomen och ibland bara med att säga mitt namn när en pratar om mig i 3e person.

Jag vet inte om detta är jätte skumt, eller om npgon känner igen sig. Jag har tidigare sagt att jag vill att mina pronomen ska vara hon/ den, hen. Men jag ser/hör min vänner alltid anvönder hon/henne. Vilket tär på mig.
Varje gång jag testar säga ”hon/henne” i ett sammanhang till mig själv så låter det så sjukt fel. Jag får ett sånt ångest påslag och jag känner mig så distanserad från de pronomen.

Jag är verkligen inte så påläst om detta, och vill inte vara respektlös mot någon om jag använt mig av fel begrepp, isf får ni gärna rätta mig. Men hade verkligen uppskattat hjälp från npgon som kanske känner lika dant, och berätta om det finns något begrepp till det så jag kan läsa på mer om det. Vill som sagt inte använda något begrepp innan jag är säker på att det stämmer in på mig.

Herveaux
2

#0: Dina känslor är inte ett dugg konstiga eller skumma. 😊 Tror de allra flesta av oss har haft samma känslor, speciellt i tonåren när man inte vet varken ut eller in vissa dagar.

Begrepp som jag kommer att tänka på när du beskriver dina känslor är genderfluid eller queer.

Genderfluid betyder att ens könsidentitet är "flytande" och rör sig över hela, eller delar av, spektrat av olika Könsidentiteter.
Queer är ett stort samlingsbegrepp som kan sammanfattas med att man bryter mot normer kring kön, sexualitet och/eller relationer. Eller att man helt enkelt inte känner ett behov av att definiera sig mer specifikt än just som "queer".

// Harley