HBT iFokus

HBT

Etiketter: hbtq-i-mediahbtq-utomlandshbtq-inom-politiken
Läst 54 ggr
Lona
6

"Välkommen till Tjetjenien"

Jag fick mig verkligen en ögonöppnare häromdagen. Jag menar inte att förminska de svårigheter som HBT-personer har här hemma i Sverige men programmet Välkommen till Tjetjenien som visades på SVT var fruktansvärt.

"I Tjetjenien finns inga homosexuella. Det har ledaren Ramzan Kadyrov bestämt. Men självklart finns de. Och att vara homosexuell i Tjetjenien betyder livsfara. Man riskerar att bli kidnappad, misshandlad, torterad, dödad. Av auktoriteterna - eller av sin egen familj. Filmen följer en aktivistgrupp som riskerar sina liv för att hjälpa hbtq-personer att fly landet. Amerikansk dokumentär av David France från 2020. Originaltitel: Welcome to Chechnya."

Tjetjeniens ledare (jag vet faktiskt inte riktigt vilken relation Tjetjenien har med Ryssland; Putin och Kadyrov verkade väldigt eniga i detta fallet) genomför systematisk förföljelse av homosexuella men det sopas under mattan med Putins inofficiella välsignelse.
Ingen vågar träda fram och vittna, det fåtal som riskerar livet viftas bort. Naturligtvis pågår inget sånt - det finns ju inga homosexuella…
(Jag förmodar att de i "homosexuell" stoppar in alla som inte passar in i deras heterosexuella norm.)

Det är inte så länge sedan som homosexualitet räknades som en mentalsjukdom här i Sverige men det här har tack och lov inte funnits, åtminstone inte sanktionerat av myndigheterna.

Filmen innehåller en del starka för att inte säga grova scener.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

I Tjetjenien finns inga homosexuella. Det har ledaren Ramzan Kadyrov bestämt. Men självklart finns de. Och att vara homosexuell i Tjetjenien betyder livsfara. Man riskerar att bli kidnappad, misshandlad, torterad, dödad. Av auktoriteterna - eller av sin egen familj. Filmen följer en aktivistgrupp som riskerar sina liv för att hjälpa hbtq-personer att fly landet. Amerikansk dokumentär av David France från 2020. Originaltitel: Welcome to Chechnya.
Vixxen
2

Såg programmet också. Tvi vale!