HBT iFokus

HBT

Etiketttrans
Läst 302 ggr
Anonym.456
2022-01-24 03:54
2

Transmänniskor

Det kommer nog aldrig vara lätt för en cis människa att förstå men jag gör så gott jag kan och det har kommit upp så mycket som förvirrar mig på sistone. Jag vill verkligen inte låta nedvärderande, jag vill bara lära mig och förstå er. Har själv transpersoner i mitt liv och vill inget annat för dem att vara lyckliga och glada. Det finns däremot några saker som verkligen förvirrar mig.

Om jag förstått det rätt så är en transmänniska någon som är i fel kön, inte hör hemma i sin kropp eller liknande beskrivningar?

För att inte känna sig bekväm med sitt kön så måste det innebära att kön finns. Det måste innebära att det finns skillnader mellan män och kvinnor. Finns det inte skillnader mellan män och kvinnor så har jag väldigt svårt att förstå hur man kan identifiera sig som något av dem, cis eller trans.

Men jag har hört så många som säger att inget har kön, att allt är neutralt och det finns inga skillnader mellan könen. Alla ska få vara dem de vill vara och kön är bara något samhället konstruerat. Men hur kan man vara trans (eller cis för den delen) om kön inte finns? Om genitalia samt utseende inte spelar roll för könsidentitet, är det inte taskigt mot transmänniskor? Det är ju något transmänniskor många gånger kämpar med. De är trans för att de inte är i rätt kön så då måste ju sådant spela roll. Förstår ni vad jag menar?

Jag förstår inte non binary. Jag har särskilt svårt att förstå genderfluid. Ett exempel vore en person som en dag känner sig som en man, då har dem manskläder på sig. Nästa dag en kvinna och då har de kvinnokläder. Men är inte detta att sätta könsprägel på objekt, något HBTQ är emot?

Sista frågan är väldigt laddad och jag dömer ingen.

Att vara homosexuell är inget val. Att vara straight eller bisexuell är heller inget man väljer. Man föds med en sexualitet, eller hur? Det är väldigt homofobiskt att säga till lesbiska att de inte träffat rätt man än.

Jag har då väldigt svårt att förstå folk som säger att det är transfobiskt att inte vara intresserad av dem pga de är trans. Man väljer ju inte vem eller vilket kön man dras till. Även om man är en transperson så har man oftast genitalia av det motsatta könet såvida man inte opererar. I en sexuell relation så är ju sådant viktigt. Hur kan det vara transfobiskt?

Vad är era åsikter?

Syntium
2022-01-24 08:29
5

Är inte trans själv (antar jag) men har grubblat mycket fram och tillbaka på detta. Det jag kom fram till är: Att bara säga att någon är man eller kvinna baserat på det rent biologiska är att göra det enkelt för sig och det är mycket mer komplext än så.
Men hur ska man egentligen definiera vad en man respektive kvinna är? Hur ska jag veta vad jag är innan jag vet vad det är? Jag har inget svar på det och jag vet inte om någon har det. Inte än i alla fall. Vad är en kvinna? Är det kläderna hon bär? Är det hur hon för sig i sociala sammanhang? Gör hon kvinnliga grejer enligt en stereotypisk norm? Det jag ser är att allt det där är ytliga grejer. Könsroller som funnits i många, många generationer utan hänsyn till individer. On en kvinna inte vill sminka sig, jobba med ett kvinnodominerat yrke, är hon då inte kvinna?

Men med det sagt… Transpersoner finns ju. De upplever starkt att det här stämmer inte, och vad är det då som inte stämmer? Kan tipsa om några transyoutubers Jessie Gender pratar en del om detta, The council of Geeks kanske också gör det (inte kollat just där).

Non binary är om man inte känner sig hemma i nån utav benämningarna. Kanske där jag själv hamnar. Känner just nu att det bara är för mycket bagage och förväntningar med båda, men jag vet inte. Gender fluid är lite tvärt om, där hamnar jag också ibland, men jag vet inte om varken nb eller gf stämmer för just mig, heller.

Stör mig också att det är så viktigt med dessa etiketter. Jag förstår varför de är det men jag vill inte ha några på mig.

Och sen det sista, jag vet inte om jag direkt hört någon direkt säga att "du är transfobisk för att du inte vill vara med mig" men har förstått att det finns. Det förstår jag inte heller för bara för att man är lesbisk vill man inte ha Alla kvinnor. Eller bisexuell/pansexuell, bara för att man definierar sig som det kan man ju inte utgår från att den personen vill ligga med precis allt och alla.

Men det är så jag tänker. Jag tycker det är intressant att diskutera. Målet är väl att förstå varandra bättre så hoppas ingen tar illa upp av något jag skrev.

"I'm too old for this shit."

Herveaux
2022-01-24 10:41
6

#0: Jättebra att du ställer frågor, det ska du ha guldstjärna för! 😀

Precis som #1 nämner är det här väldigt komplexa frågor och jag hoppas att jag inte bara gör alla ännu mer förvirrade här nu.

Vi kan börja med en av de enklare knutarna. HBTQ är inte emot kön, eller definitioner av kön. Däremot är en stor del av communityt emot de etablerade könsrollerna; vad en man och kvinna "får" göra, hur en man eller kvinna "ska" vara och bete sig osv.

Nu till transdjungeln. 😵
Jag fick ett häfte med väldigt bra information när jag påbörjade min könsidentitetsutredning för ett par år sen, där skriver de så här om just kön:

"Kön är ett komplext begrepp och kan definieras utifrån ett antal utgångspunkter:

Juridiskt kön: Det kön individen har i folkbokföringen och personnumret, oftast från födseln.
Könsidentitet: Den inre upplevelsen av att vara ett visst kön, såsom individen själv uppfattar sig.
Könsroll/könsuttryck: Det sätt man uttrycker sin könsidentitet på och hur andra uppfattar detta.
Biologiskt kön kan delas in i:
Kromosomalt kön: XX eller XY
Hormonellt kön: kvinnlig eller manlig könshormonfördelning
Anatomiskt kön: hur man ser ut avseende inre och yttre könsorganen och sekundära könskaraktäristiska såsom behåring, kroppskonstitution, bröst m.m."

Precis som du nämner är bla kläder ett sätt för en person som är genderfluid att uttrycka sin könsidentitet. Som jag nämnde tidigare så är inte HBTQ generellt emot kön eller "könade" saker som kläder etc. Genderfluids använder ofta det sk sociala könet för att uttrycka sin könsidentitet, det vill säga när jag klär mig så här så läser samhället mig som man och klär jag mig mer så här så läser samhället mig som kvinna.

Att vara non-binary är att se sig själv som antingen könslös eller att man är alla kön. Som jag uppfattar det (känner ingen non-binary personligen) så ser inte en non-binary saker eller kläder som könade. Jag ser en klänning med feminina linjer och en kavaj med maskulint snitt, en non-binary ser två klädesplagg rätt och slätt.

Frågan om att vara transfobisk tycker jag är ganska enkel att bena ut.
Jag kan ta mig själv som transperson som också är singel som exempel.
Om någon skulle vilja dejta mig men sen ångrar sig enkom för att jag är transperson så skulle jag tycka det finns en del fördomar och en viss transfobi där.
Om någon skulle dejta mig och det sen inte alls fungerar för oss i det sexuella för att min kropp har "fel" könsdelar så ser jag det inte som mer än så. Den sexuella attraktionen klickade inte fullt ut men det handlade då om min fysik, inte min transidentitet.

// Harley

Mitchika
2022-01-24 15:00
6

Okej, jag kan försöka svara lite hur jag ser på saker och ting också! Som andra har sagt tidigare tycker jag bara det är bra och kul när folk frågar och undrar och jag vill förtydliga att jag inte tagit illa upp av något som skrevs. 😀

Trans är ett paraplybegrepp som innefattar många olika saker. Till exempel transsexuella, ickebinära, transvestiter, genderfluid och dylikt. Allt som innebär att man bryter mot samhällets normer när det kommer till könsuttryck och könsidentifiering hamnar härunder. Så en transperson kan innebära det som du beskriver, men det kan också vara andra saker. Det du beskriver där låter som en transsexuell person. Du kan vara transperson och ändå vara bekväm med din kropp så länge som du får klä dig och uttrycka dig på det sätt du vill och som känns rätt för dig, till exempel.

Alltså, ja, kön finns absolut och som Harley säger är det extremt komplicerat. Mycket av det som vi ser som kön och könsidentitet är en social konstruktion skapad av oss människor och jag tror att det är det som dessa personer refererar till. Vad är det som gör rosa till en tjejfärg, blått till en killfärg, att skägg och kostymer räknas som typiska killgrejer/manligt medan smink och klänningar räknas som typiska tjejgrejer/kvinnligt? Inte är det biologi, utan det är det mänskliga samhällets konstruktioner och normer och dessa förändras också i takt med att världen förändras och mänskligheten utvecklas samt förändras.

Citerat från Wikipedia angående färgen rosa, som exempel: "I den västerländska kulturen blev rosa tillskrivet ett enskilt kön på 1920-talet eller tidigare. Från då till 1940-talet ansågs rosa vara lämpligt för pojkar eftersom färgen var relaterad till rött och därför mer maskulin, medan blått betraktades som lämpligt för flickor eftersom det var en mer känslig och prydlig färg. Sedan 1940-talet var den samhälleliga normen omvänd; rosa var lämpligare för flickor och blå för pojkar, en vana som har fortsatt in på 2000-talet."

Biologiska skillnader finns mellan dom biologiska könen, men i övrigt? Det mesta är samhällsnormer som dikterar vad som är "manligt respektive kvinnligt." Jag ser gärna att den dagen kommer när dessa gränser suddas ut mer och mer så att alla kan klä sig, använda och göra saker som setts som "killgrejer" och "tjejgrejer" som dom vill utan att dömas ut av samhället för det. Så många personer vågar eller rentutav får inte klä sig eller göra saker som dom verkligen vill göra av rädslan för att bli retade, mobbade eller får höra från föräldrar och andra i närheten att: "Det där är en killgrej/tjejgrej, det ska inte du hålla på med!" Om vi kunde få bort allt sånt från samhället så vore det magiskt i mina ögon. Låt folk få vara, klä sig och uttrycka sig som dom vill.

Hur kan det vara taskigt mot transpersoner att säga att genitalier samt utseende inte spelar någon roll för ens könsidentitet, tänkte du? Det känns lite som själva grejen för mig. Att säga att det spelar ingen roll vad du föddes som, vad du har mellan benen eller hur du ser ut, om du vill identifiera dig på ett sätt eller som ett kön så respekterar vi det och accepterar dig för det och som du är.

Det känns i mina ögon som om du klumpar ihop alla transpersoner med transsexuella, vilket blir lite galet. Att vara transsexuell och lida av könsdysfori handlar om mer än en könsidentitet. Det innebär att det biologiska kön man föds i inte stämmer överens med ens självupplevda biologiska kön, vilket ofta skapar fruktansvärt lidande för personen ifråga. Det är som att sitta fast i en maskeraddräkt som aldrig går att ta av eller komma ur. Att "tvingas" att ha bröst när man vet och känner att man egentligen inte ska ha bröst, som exempel, är en horribel känsla. Att behöva gå runt och dölja dessa, skämmas för dom och bara önska att dom kunde försvinna så att man hade sitt riktiga, platta bröst som det ska vara är ett lidande jag inte önskar på någon. Det handlar inte enbart om identifiering och uttryck, utan om att den fysiska kroppen är fel.

Nästa stycke vill jag börja med att säga att på sättet som du skriver på låter det i mina ögon som om du ser det som att alla HBTQ-personer och transpersoner ser allt på samma sätt. Har samma åsikter, samma tankar och samma "regler" att följa, i brist på bättre ord. Att vi har en slags HBTQ-bibel eller trans-bibel där alla regler och tankar vi ska ha finns, typ. Det kan inte ligga längre från sanningen. Det finns inget "hive-mind" eller enad organisation, få universella sanningar och du kan hitta precis lika många olika tankesätt, åsikter och sätt att se på saker som det finns olika individer inom HBTQ. 😀

Det finns så mycket hat, osämja och otrevligheter inom HBTQ-rörelsen också, några direkta exempel jag kommer att sänka på är "bisexual erasure" och "gold stars." Med det sagt så vill jag säga att det finns HBTQ-personer som är emot könsprägel på objekt, aktiviteter, färger och allt sånt och HBTQ-personer som är för det. Det finns ingen enad front där.

Non-binary, ickebinär, kan vara lite komplicerat i och med att det också kan användas som en paraplyterm likt trans. Vad exakt är det som du inte förstår?

Genderfluid är precis som det låter som. Ens könsidentitet och könsuttryck är flytande och förändras över tid. Som ett enkelt exempel kan man säga att ena dagen känner man sig mer maskulin och mer bekväm i en typ av kläder och sätt att uttrycka sig. Andra dagen känner man sig mer feminin och mer bekväm i en annan typ av kläder och sätt att uttrycka sig. Att dessa ses som manliga eller kvinnliga grundar sig i botten på att samhället har dessa normer tydligt definierade och går varken för eller emot HBTQ.

När det kommer till din fråga om transfobi är det en lite komplex och definitivt laddad fråga, men jag är helt inne på Harleys tankebana i inlägg #2. Jag tycker han beskriver det riktigt bra och jag tror inte att jag har så mycket mer att tillägga där! I en sexuell relation kan rätt sorts genitalier vara viktigt, som du skriver, men det måste inte vara det. För vissa individer är det personen som spelar roll och är personen rätt så funkar en sexuell relation utmärkt, oavsett genitalier. Detta gäller dock inte för alla och det är okej. Det är okej att ha så kallade "deal breakers" och om en person anser att en snopp eller en snippa är en deal breaker för denna så är det inte transfobiskt i mina ögon. Ingen ska behöva känna sig tvungen att vara med någon eller göra någonting som dom själva inte vill eller känner sig obekväma med oavsett vad, speciellt när det kommer till relationer och sexuella bitar.

Sen kommer det alltid att finnas kålrötter som skriker "x-fobi" för allt och ingenting, ofta för att försöka tvinga sin vilja igenom eller för att dom inte kan hantera ett avvisande, till exempel. Det enda man kan göra då är lite självrannsakande. Var det på grund av "x-fobi" som jag sa eller gjorde så? Om ja, då kanske det är dags för självreflektering och lista ut varför man känner så. Om nej, då är det bara att försöka skaka av sig det och gå vidare.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

Syntium
2022-01-24 16:40
2

#3 Kanske blir OT nu men vad är "gold stars"? Inte hört förut

Herveaux
2022-01-24 16:44
4

#4: "Gold star lesbian/gay" är en sunkig term som slängs runt i en del HBTQ-kretsar om homosexuella som aldrig varit med någon av motsatt kön.
En "Gold star lesbian" - homosexuell kvinna som aldrig varit med en man.
En "Gold star gay" - homosexuell man som aldrig varit med en kvinna.
Lite som "Åh, du har aldrig varit med en av motsatt kön, guldstjärna till dig! Du har inte "befläckat" dig av heteros och är en tvättäkta homo!".
Blä, säger jag om sånt larv.

// Harley

• Redigerat 2022-01-24 16:57 av Herveaux
Mitchika
2022-01-24 16:59
4

#4 & #5: Precis så! 😀

Termen kan användas skämtsamt och oseriöst också, men på något vänster har det gått och blivit en form av stolthets och statusgrej för vissa. Att det på något sätt skulle vara bättre att vara en "gold star lesbian/gay" och att det är överlägset på något vänster jämfört med personer som varit med någon av motsatt kön någon gång i sitt liv.

Jag känner till fall där folk varit med om eller hört personer prata om att dom inte vill vara med någon som inte är en "gold star" och får det att låta som att något är fel på personer som varit med någon av motsatta könet. Som att det skulle ha sänkt deras värde på något sätt eller att dom inte skulle vara lika speciella. Absolut bullshit om du frågar mig.

Syntium
2022-01-24 17:23
4

#5 Men åh! Så dumt!

[Moon AppleGrey]
2022-01-24 17:27
2

#5: aldrig hört termen förut, men fattar inte varför en del måste se ner på andra på det viset.
Man kan ju tycka det, att folk inom HBTQ borde hålla ihop/vara enade istället.

Anonym.456
2022-01-24 17:51
1

Okej vad skönt, trodde alla skulle hata mig eller att något jag sagt kunde tolkas som transfobiskt/taskigt.

Men då tror jag att jag förstår lite mer? Däremot så visste jag inte att trans- var ett paraply. Har enbart hört om transsexuella eftersom en kär vän till mig är en transkille. Vad skiljer en transsexuell gentemot en transvestit? Är sk ”drag queens” inom det paraplyet?

Sedan när det kommer till hive-minds. Självklart tror jag inte att alla inom HBTQ delar alla åsikter, jag tog bara upp funderingar kring påståenden/åsikter/uttalanden jag har hört väldigt mycket om gjorde mig väldigt förvirrad.

Lite som Syntium var inne på så måste ju något definiera vad som är kvinnligt respektive manligt. Men sedan som säger Herveaux säger så är könsroller dåligt och det är väl det som förvirrar mig mest. Att sätta könsprägel på objekt, vore det inte att förstärka könsrollerna dvs detta är ”kvinnokläder” och detta är ”manskläder” men samtidigt är det inte ok att säga vad män och kvinnor ska och inte ska ha på sig? Förstår ni vad jag menar med att det förvirrar mig?

Det här med biologi samt sociala skillnader mellan könen förvirrar mig också.

Jag har hört på flera håll att det verkar vara sexistiskt att erkänna att det finns biologiska skillnader. Det typiska är fysiken, alltså att män har mer muskelmassa jämfört med kvinnor - vissa verkar tycka att det är sexistiskt att säga det? Jag personligen tycker snarare att det är sexistiskt att inte erkänna detta. Att bara för kvinnor är inte lika fysiskt starka så innebär det inte att kvinnor är på något sätt sämre. Att vara fysisk stark skulle vara överlägset låter i mina öron som en maskulin syn på vad jämnlikhet är, man utgår då från att manliga attributer skulle vara bättre. Det finns så mycket vackert med att vara kvinna och man att jag förstår inte varför man måste sudda ut skillnaderna för att man ska kunna se dem som jämlika. Sedan att sudda ut skillnaderna, är inte det transfobiskt? Mot transsexuella? Om det inte fanns en fysisk skillnad så invaliderar man väl transsexuellas kamp om att vara i fel kropp? Jag hoppas att jag inte låter taskig jag är bara förvirrad och försöker förstå det här

Om man vill sudda ut skillnader mellan socialt erkända manligt vs kvinnliga saker, uppmuntrar man inte dem skillnader när man sätter könsprägel på dem? Måste genderfluid sätta ord på vad som är manligt eller kvinnligt för det uppmuntrar väl skillnaderna? Jag har absolut inget emot genderfluid jag försöker bara förstå

När jag menar att genetalia eller fysiska attributer slutar ha betydelse för könen och att det är ”taskigt” mot transsexuella människor så menade jag att om sådana saker inte hade någon betydelse så känns det som att man säger att deras könsdysfori inte är valid. Om de är född i fel kön men könsattributer inte finns har någon betydelse så är deras kamp inte grundat i något? Eller är jag dum i huvudet som undrar detta och svaret är egentligen något uppenbart som jag missat?

Vi säger att x och y dejtar. Y är transsexuell. X får reda på att Y är trans men X vet att de inte är attraherade utav Ys biologiska kön. Vad är ett acceptabelt sätt för X att säga detta utan att låta transfobisk?

Åh ja, jag håller med. Golden gay och golden lesbian är idiotiska uttryck som får människor att låta som att deras värde ligger i vem de legat med….. det känns så himla elakt för personer som kommit ut ur garderoben sent och kanske inte förstått sin sexualitet så de kanske var med motsatta kön fram tills en viss insikt. Det är så himla elakt att dessa människor skulle vara mindre värda på något sätt

• Redigerat 2022-01-24 18:05 av Anonym.456
Herveaux
2022-01-24 19:16
5

#9: Nu ska vi se, känner mig nästan bortdribblad i begreppen här.
(Tror vi alla haft den känslan mer än en gång.)

Transformering.se har en bra ordlista och mycket annan bra information om vad som finns under trans-begreppet.
https://transformering.se/vad-ar-trans/ordlista

Könsroller, som jag ser det, är exempel som:
"Kvinnans plats är i hemmet med barnen, framförallt i köket."
"Karlar ska vara karlar och aldrig visa känslor för då är han en kärring."
Nu var det ena riktigt dammiga exempel jag tog upp men iaf.

Det som många både inom, och utanför, HBTQ-sfären, vill är att kvinnor och män (och alla Könsidentiteter där emellan) ska få arbeta med vad de vill, klä sig hur de vill, visa vilka känslor de vill etc utan att få gliringar och glåpord efter sig för det.

Att något anses mer feminint/kvinnligt eller maskulint/manligt tycker inte jag i sig förstärker könsroller. Könsroller i sig behöver heller inte vara något dåligt men det är just det här tabut som finns för att gå emot normen som jag mfl tycker är förkastligt.
Folk ska inte behöva styras av sin könstillhörighet när det gäller sina val här i livet.

Bara för att det finns manliga och kvinnliga kläder ska det inte vara ett hinder för en man att bära kvinnliga kläder eller en kvinna att bära manliga kläder, det är inte mer komplicerat än så. Jag tycker inte ett plagg först måste ses som unisex eller könsneutralt innan de kan bäras av vem som helst.

Ja, det finns generella biologiska skillnader mellan de biologiska könen.
Nu har jag inga länkar på rak arm men har tidigare sett intressant läsning om hur olika både kropp och hjärna påverkas av kvinnligt resp manligt könshormon.
Jag märker själv många skillnader, både psykiska och fysiska, efter att ha påbörjat min hormonbehandling för ett par år sen.
Att det ena könets skillnader skulle vara "bättre" eller "mer värda" tycker jag bara är trams oavsett vilken sida som uttrycker dem.

Att förnekande av biologiska skillnader skulle vara transfobiskt i sig tycker jag blir en överdrift, om de inte användas just för att rättfärdiga transfobi såklart.
Det är tex inte alla transpersoner som känner att de behöver hormonbehandling, kirurgi eller andra ingrepp för att ha en kropp de känner sig hemma i.

Åter igen, HBTQ som rörelse är inte ute efter att sudda ut gränser mellan manligt och kvinnligt, däremot är vi många som vill att det ska det stå alla fritt att välja och vraka bland både det som klassas som manligt och kvinnligt utan negativa konsekvenser.

Genderfluid förnekar generellt inte manliga och kvinnliga könsuttryck utan rör sig ofta över hela, eller stora delar av, spektrat mellan manligt ---> könsneutralt ----> kvinnligt.
(Även genderfluid ligger under trans-paraplyet och finns med i Transformerings ordlista)

Hm, hur ska jag sätta ord på det här så det låter någorlunda begripligt…
En vanlig form av dysfori som många transpersoner lider av är just kroppslig könsdysfori, dvs att en eller flera kroppsdelar är fel, känns inte rätt, känns inte "jag".
Så även om den vedertagna normen skulle vara att olika kroppsattribut inte var synonymt med ett visst kön längre så hade jag personligen ändå mått otroligt dåligt över mina kvinnliga bröst. Även om de inte längre var synonyma med det kvinnliga könet så hade jag inte sett "min" kropp när jag såg mig i spegeln.

I ditt exempel med X och Y så säger jag som Mitchika gjorde i #3 i inläggets två sista stycken. Har inget mer att tillägga där.

// Harley

Mitchika
2022-01-24 19:32
5

#9: Nej, absolut inte! Ingen kan veta allt och bara genom att fråga och dela med sig av sina funderingar kan man lära sig mer. 😀

Harley länkade jättebra i inlägg #10 så jag hänvisar till den sidan också för begreppen och deras olika betydelser. 😄

Transvestit innebär oftast att man använder en annan könsidentitets uttryck, klädstil, beteenden och dylikt utan att för den delen vara transsexuell, född i fel kropp. Anledningarna kan vara många. För vissa är det en fetisch, för andra är det helt enkelt en slags uttrycksform, några har det som ett sätt att kunna vara en del av sig själva som inte passar in i deras "vanliga" liv eller hur man ska säga.

Jo, jag misstänkte att det var något sådant, men jag ville passa på att förtydliga att det inte finns ett enat, rätt svar på dom punkterna. Det finns tonvis med olika grupper och föreningar inom HBTQ-världen också, dom skiljer sig åt och anser alla att dom har det rätta svaret för det mesta.

Som jag skrev i mitt inlägg så är det samhället i helhet som avgör vad som är manligt och kvinnligt. Det var därför jag tog upp exemplet med färgen rosa. En gång i tiden var rosa en manlig färg. Numera är rosa en kvinnlig färg. Hur och varför? För att folk i majoritet ansåg att det skulle vara så, att det passade bättre så. Därför blev det normen. Könsprägel på objekt, klädstilar, aktiviteter, uttryck, frisyrer och dylikt avgörs av samhället i helhet.

Manligt mode och kvinnligt mode har ändrats och förändrats genom tiderna också. Det finns klädesplagg och stilar som räknades som kvinnliga förr, men som är manliga idag och precis tvärtom. Allt beror på vad samhället säger och dikterar. Det är därför vi har så mycket makt att kunna påverka saker och ting och varför det är så viktigt att kunna prata om det och diskutera det. 😀

Nej, jag förstår inte riktigt hur det förvirrar dig? Det är inte rätt att säga till någon vad denna ska ha på sig, med få undantag, oavsett deras kön eller Könsidentiteter. Var och en får klä sig hur dom vill utan att andra ska gå runt och ha synpunkter på det, oavsett om det handlar om manliga eller kvinnliga klädesplagg.

Nu kommer jag ta upp något som är lite av ett känsligt ämne. Det finns en väldigt vanlig, transfobisk fördom om att transpersoner och HBTQ-människor i allmänhet är ute efter att utrota allt vad kön, könsroller och könsspecifika saker heter och stöpa alla i samma form och att alla ska vara likadana. Något som jag direkt kan säga inte är sant i den största majoriteten. Det finns alltid en liten, högljudd majoritet av extremister i alla grupper. Det som transpersoner och HBTQ-människor i allmänhet är ute efter är att alla ska få vara fria att vara sig själva och uttrycka sig på vilket sätt dom än vill som är rätt för dom själva. Oavsett vad det har för relation till deras biologiska kön eller samhällets syn på Könsidentiteter och könsroller.

Det är inte sexistiskt att erkänna att det finns biologiska skillnader mellan dom biologiska könen. Det är ren fakta och vetenskap. Jag har aldrig träffat någon transperson eller HBTQ-person som påstår att det skulle vara sexistiskt eller fel att erkänna dom skillnaderna heller. Jag har heller aldrig träffat någon som påstår att det enda rätta är att "sudda ut" skillnaderna eller vad det nu är man ska göra med dom biologiska könen enligt det du skriver?

Könsroller är dåligt ur aspekten att det tvingar in personer i olika roller och fack enbart efter förutsättningen av vad du har mellan benen när du föds. Det kvittar vad du själv vill, din personlighet, vad du själv har för förmågor eller egenskaper samt vad du gillar eller ogillar.

Harley's beskrivning av genderfluid i inlägg #10 är perfekt och ärligt talat var hans inlägg så bra att jag övervägde att radera hela mitt för att han beskrev allt så bra där. 😅

Det handlar återigen inte om att utplåna allt som bär orden "manligt" eller "kvinnligt" eller begreppen heller utan om att sudda ut gränserna. Män ska få kunna bära smink, gå i klänningar och kjolar, dansa, rida och allt det som är "typiskt tjejigt" och kvinnor ska få kunna ha skägg, mustascher, gå i kostym, arbeta som skogshuggare, bilmekaniker och annat som är "typiskt killigt" om det är vad dom vill. Utan att folk och samhället ska komma och terrorisera dessa för deras val och sätt att uttrycka sig.

Nej, jag håller inte med om att det känns som att dysforin inte är "valid" i det sammanhanget som du säger. Om det inte har någon skillnad eller betydelse så innebär det ju att vi vunnit? Att vi fått precis det vi ville? Att du inte måste vara född som en biologisk man/kvinna eller ha "rätt" biologiska genitalier för att kunna räknas som en man respektive kvinna i samhällets ögon? Det är ju målet. Eller missförstår jag dig?

Könsdysfori handlar om ens egen personliga upplevelse i sin egen kropp. Om din kropp inte reflekterar ditt rätta kön så spelar det oftast ingen roll hur mycket folk accepterar din rätta könsidentitet, du lär fortfarande må dåligt över din kropp och behöva någon form av förändring. Antingen i form av olika tillbehör, hormonella tillskott, kirurgi eller rentutav alltihop.

Det är komplicerat och beror väl lite på omständigheterna. I ditt exempel med X och Y, där framstår Y som lite transfobisk ur aspekten att Y inte ser X som dennas rätta könsidentitet, utan enbart som den biologiska. Eftersom att X och Y dejtar så måste väl Y ha funnit X attraktiv och känslor ha funnits där innan transdelen kom fram? Har Y frågat X om X genomgått några operationer när det kommer till genitalierna? Om X har det och har genitalier som reflekterar dennas rätta könsidentitet istället för den biologiska, kan Y tänka sig fortsätta dejta X?

I värsta fall får man väl helt enkelt bita i det sura äpplet, erkänna det för sig själv och bara helt enkelt säga att: "jag är inte bekväm med att dejta en transsexuell person." Är det transfobiskt? Kanske, kan vara, det beror på. Oavsett vad så ska ingen känna sig tvungen att göra något som dom inte känner sig bekväma med. Sedan kan man ju självklart reflektera lite över vad den där obekvämheten grundar sig i hos sig själv.

Jag uppskattar hellre att personer är rakt på sak och direkta än att dom tassar runt på tå, drar ut på saker och känner sig obekväma runt en i evigheter.

Anonym.456
2022-01-24 20:14
1

Tack för tydliga förklaringar, jag tror att jag hänger bättre med i svängarna. Nu ska jag bara förklara lite vad jag menade.

Notera att jag definitivt inte tror att följande är uttalanden alla står enat bakom utan bara åsikter jag hört från flera olika håll. Precis som Mitchika skriver finns det alltid en liten grupp extremister som skriker i ett hörn, problemet är att dessa brukar synas och höras en del så det kan det bli svårt att navigera bland alla definitioner och åsikter och uttalanden.

Det här med att sudda ut biologiska skillnader har jag fått höra är transfobiskt eftersom vissa anser att om man erkänner att skillnader finns så är transpersoner inte riktiga (namn på kön). Till exempel, ett väldigt extremt exempel, är att transkvinnor skulle ha mens och förnekar man det så säger man att transkvinnor inte är riktiga kvinnor. Som sagt ett sjukt konstigt exempel men faktiskt något jag har hört om. Inte ens alla cis kvinnor får mens så detta är bara knasigt och självklart tycker jag att transkvinnor är kvinnor. Vad som är en riktig kvinna låter också bara som knas. Det är inte som att man är en låtsasperson som inte finns, eller en låtsaskvinns. Kvinnor är kvinnor och det låter bara dumt att använda ordet ”riktig” i det sammanhanget enligt mig. Nu hamnade jag på något helt annat spår haha sorry

Okej förstår jag detta rätt nu: det finns två typer av transsexuella - folk med könsdyfori och folk som identiferar med motsatta kön men är bekväma i sin egna kropp? Jag tror jag förstår det förstnämnda: könsdyfori handlar inte om att jag vill vara ett erkänt kön utan det handlar om att dessa karaktäristiska könsdelar på min kropp känns fel? Vare sig det hade hetat man eller kvinna eller något annat hade man ändå känt att det var fel i sin kropp? Om man inte har könsdyfori, hur vet man att man är det andra könet om det resterande i könsuttryck/könsidentitet är något samhället format? Handlar det om att man vill ha rätt pronomen till de sociala uppbyggda förväntningar som kommer med olika pronomer?

Men tack då förstår jag! Vad skönt att jag hade fel. Håller helt med budskapet - alla ska få vara vem de vill utan att bli illa behandlad, attackerad eller diskriminerad. Så då är det inte att man börjar diktera vad som är bra eller dåligt med manligt eller kvinnligt. Alltså att kvinnligt och manligt ska få finnas men det ska inte utesluta vem som väljer att vara manlig/kvinnlig?

Det där med att ena könet skulle vara bättre har jag upplevt en del som en väldigt cis feminin kvinna. Det känns som att vara progressiv måste jag gå emot könsrollen trots att manligt inte stämmer överens med mig själv. Om jag vill vara hemmafru så uppmuntrar jag bara könsrollerna och att jag inte är det minsta progressiv. Jag älskar maskulina tjejer men jag är bara inte en själv. Och alla filmer med kvinnliga karaktärer där det känns som att är msn feminin så är man en dålig förebild, man måste vara macho och uppkäftig och cool nuförtiden. Inget fel med kvinnor som är det, men att man är en sämre kvinna om man är feminin. Det är i alla fall så det känns ibland.

Det som förvirrade mig i mitt inlägg var bara att jag trodde att man vill sätta stämplar på vad som är man och kvinnligt, vilket initierar att detta ska män och detta ska kvinnor göra och ha men samtidigt så är det fel. Men då förstår jag bara att det handlar om begreppen och inte om vad folk får och inte får göra/ha på sig/osv.

Men då förstår jag!

Okej jag tror jag förstår vad du menar! Att om X får reda på att Y är trans och Xs förstå instinktiva reaktion är att pusha iväg dem enbart med vetskapen att de är trans vore transfobiskt. Men säg att de pratat om detta och Y inte haft en operation, X vill inte såra Y och dra ut på relationen trots att x kanske har känslor så vet X att de inte kan bli tända på Ys biologiska kön. I det fallet är det inte transfobiskt? Hur uttrycker X sig i det fallet utan att låta som att de inte vill dejta Y enbart pga Ys könsidentitet?

Herveaux
2022-01-24 21:18
5

#12: Tack till dig som verkligen verkar vilja förstå och som ställer följdfrågor! 😀 Älskar't!

Vill bara fylla på med att det finns otroligt många olika typer av transsexuella.
Det varierar otroligt mycket i hur mycket eller lite en person behöver olika förändringar för att känna sig "hemma" med sin kropp och identitet.
Här vill jag förtydliga (då det verkar vara en vanlig fallgrop även hos transpersoner) att en person som behöver många förändringar absolut inte är "mer" trans än en som helt enkelt bara behöver få komma ut för sig själv, familj, vänner etc. för att "hitta hem".

Personer som är transsexuella men inte lider av könsdysfori ("kroppen är fel"-känslor) har jag hört beskriva det som jag själv känner, förutom det rent fysiska då. Det är en svår känsla att sätta ord på men det är väl just det att man inte kan identifiera sig som det kön man tilldelades vid födseln. "Grattis det vart en flicka!" sa barnmorskan men nu så här x år senare känner man själv "Så f-n heller! Du fick en grabb." 😅
Jag tror jag är för trött i skallen för att få fram ett vettigare svar på det här. Sorry.

Hoppar vidare till fråga "Alltså att kvinnligt och manligt ska få finnas men det ska inte utesluta vem som väljer att vara manlig/kvinnlig?"

Nja, alltså.. för att ta ett exempel.
Gunnar kör lastbil och efter dagens pass ska han och några killkompisar gå ut och käka på stan och ta ett par öl. Efter en välbehövlig dusch drar han på sig sin nya kjol han hittade på mellandasgrean och för att piffa till sig lite extra lånar han lite av frugans smink.

Gunnar är en straight cis-man. Han tycker kjol är ett underskattat klädesplagg och gillar hur han ser mycket piggare ut med hjälp av lite färg i ansiktet.
Gunnar är med andra ord inte mindre man(lig) bara för att han klär sig i kjol och har smink. Det viktigaste i historien är att inte frun, kompisarna (eller någon annan heller för den delen) ger honom skit för hur han klär upp sig inför kvällen.

Det var enklare att ta Gunnar som exempel här än en kvinna då kvinnor har helt andra friheter att laborera fritt med manligt och kvinnligt.
Ber om ursäkt om jag misstolkade din fråga helt och hållet, känner att tankesmedjan börjar gå på sparlåga.

Vidare till hur en progressiv kvinna "bör" vara.
Det där tycker jag faller i samma fälla som mycket annat. Saker börjar bra men sen ska en högljudd grupp dra det hela till sin spets och gärna lite till.
Vill en kvinna vara hemmafru ska hon ha all rätt att vara det. Det är hennes (och hennes partners) liv och beslut. Hade partnern däremot förväntat sig, övertalat eller rent av tvingat henne att vara hemmafru, då är det en heeelt annan fråga.

Visst kan det vara roligt att se när tjejer spelar riktigt jäkla badass på film men precis som med manliga motsvarigheten kan det snabbt bli väldigt "har du sett en så har du sett alla"-tråkigt, ihåligt och endimensionellt.
Människor är så otroligt komplexa (de flesta iaf 😅) och jag hoppas det får mer utrymme på vita duken framöver, oavsett kön på karaktären.

Tillbaka till trans och genus-djungeln!
Vad som är manligt och kvinnligt sitter redan befäst hos samhället i stort även om det händer saker även där (Mitchikas exempel på rosa och blått var kanon!). Att dela upp saker i manligt och kvinnligt har vi gjort i tusentals år och jag tror nog aldrig det kommer försvinna helt. Den förändring som jag börjar ana och som jag hoppas får fortsätta är just det att en man inte blir mindre man när han använder eller gillar saker som sitter befäst som något feminint eller kvinnligt. Precis som att en kvinna inte blir mindre kvinna bara för att hon använder eller gillar saker som sitter befäst som maskulint eller manliga.
Summa summarum så är det inte fel att köna saker eller intressen så länge de får vara tillgängliga för vem som helst.

Nu var det inte på det här forumet men på andra håll har jag sett föräldrar som postat inlägg i stil med "Min son gillar att leka med Barbie's, är han trans?"
Svar; nej, han gillar nog bara att leka med Barbie's. 😊

// Harley

• Redigerat 2022-01-24 21:21 av Herveaux