HBT iFokus

HBT

Läst 80 ggr
FindaccuratePath
0

Asexuela funderingar?

Hej mina pronomen är Han/Dom.
Jag är Asexuel och är med i en grupp på discord som har asexuela och aromantiska personer som jag verkligen känner en del i.

Jag har hört från många att just asexuela inte är "värda" att få gå under LGBTQ+ communityn.

vad är era åsikter om detta?

[Undertaker]
7

Då jag inte riktigt har tid för att skriva ett utförligare svar får det bli väldigt kortfattat:
Enligt mig är alla sexualiteter som inte tillhör "normen" del av HBTQ+ rörelsen. Jag ser det mer som att allt som inte är det "normala" sättet att uppleva attraktion på (nu inkluderas inga saker som bryter mot lagen, etc.) hör hemma där. Även alla jag känner ser ace som en del av HBTQ+ oavsett om de själva är del av det hela eller inte.

Jag tror att en av anledningarna är att delar av rörelsen fokuserar väldigt mycket på specifika rättigheter och ser dessa som sina mål istället för den allmänna acceptansen och normaliseringen. Målen påverkar inte ace-biten och på så vis ser de nog ingen anledning att inkludera dem.

Sedan finns det asexuella som är heteroromantiska och inte vill vara del av rörelsen vilket man måste acceptera.

[Moon AppleGrey]
2

Är själv asexuell, och har inte tänkt på detta förut.

Tror det till viss del beror på att "vi" fortfarande blir osynliggjorda i mångt och mycket, tyvärr.
Alltså, att folk inte tänker på att vi faktiskt finns.