Communities i eran trakt?
Något som kan vara skönt att ha som hbtq-person är en grupp som går igenom liknande saker och även kanske förstår en på ett annat sätt samt där man kan vara sig själv. I online-världen finns det nästan oändligt många möjligheter att finna personer som går igenom något liknande.
Men hur ser det ut i verkligheten? Känner ni kanske till någon aktiv grupp som träffas då och då i eran omgivning eller finns det inget?
Där jag bor vet jag att det finns en stor grupp som håller hus inte bara i min kommun men i flera andra. Det organiseras olika event som sprids ut lite som man sedan får besöka. Dessutom träffas dem regelbundet i en hbtq-bar i min närhet. Vet även att två skolor i trakten har en hbtq-förening. Har själv aldrig besökt någon form av träff men jag vet att aktiva grupper finns. Sedan är det även lätt att finna mindre "kretsar" med hbtq-personer som regelbundet är ute tillsammans på kvällen eller hittar på saker. Oftast är dessa då vänskapsgrupper där alla sedan även släpar med sina vänner.
Det lokala biblioteket har under vår och sommar haft några pyssel- och/eller fikaträffar för hbtq personer, dock alltid när jag varit upptagen så jag har inte varit där än. Ett mycket bra initiativ eftersom vi saknat mötesplats förut.
När jag bodde i en grannstad var jag på en del träffar med en wlw förening, har dock lite långt dit numera för att åka regelbundet.