HBT iFokus

HBT

Etikett: religion-och-hbtq
Läst 149 ggr
DesK
1

Hur stötta bisexuell med ångest?

För en tid sedan fick jag kontakt med en bisexuell man, som lider av ångest. Så jag skulle behöva få lite tips, hur jag kan möta detta på ett bra sätt. Jag förstår att ångesten i sig inte skiljer sig nämnvärt från annan existensiell ångest, men har aldrig stött på någon bisexuell, mig veterligen. Homosexuella och transpersoner har jag mött genom åren och dessa har alltid funnits i min nära omgivning. Jag gör aldrig någon hemlighet av att jag stöttar hbtq. Mannen har konverterat till kristendomen, det var detta som gjorde att han tog kontakt med mig.
Vet någon hur vanligt det är med bisexualitet? Googlade men fann inget entydigt svar, gissar att mörkertalet är stort också.
Så har ni några bra tips, tankar och idéer?

/Désirée

• Redigerat 2022-11-11 19:34 av DesK
[Undertaker]
6

Finns en hel del som är bisexuelle men är nog svårt att nämna några siffror. Just bisexuella män brukar ofta åka på att folk inte tror dem och hävdar att de egentligen är homosexuella (vilken bara individen själv kan veta men främlingar gillar alltid att lägga sig i, framförallt mär det gäller bisexualitet eller lite andra sexualiteter/identiteter).

Frågan är ju om han känner ångest som är kopplat till osäkerhet i sin sexualitet på grund av hur han har blivit/blir bemött eller om den inte har med annat att göra? Om ångesten inte är kopplad till sexualiteten så är det väl bara trevligt att påpeka att man stöttar honom oavsett vem han blir kär i så länge han mår bra av den personen.
Om ångesten delvis har med sexualiteten att göra är nog det bästa att prata med honom varför han känner det samt kanske hjälpa honom att komma i kontakt med andra bisexuella som haft liknande upplevelser.

Det viktigaste är dock att inte behandla honom annorlunda och stötta honom precis som man stöttar andra som lider av ångest. Vara en hjälpande hand och försöka hjälpa med att ta reda på vad han går igen och hur han vill gå tillväga med att lösa det hela. Honom kanske det skulle hjälpa att ha en grupp med personer som är i liknande ålder och varav ingen är heterosexuell eller cis (man känner sig som sitt biologiska kön).

Att vara osäker eller obekväm med sin sexualitet är absolut inget onormalt. Skulle nog hävda att de flesta upplevt det i alla fall en gång. Det är inte heller fel att man känner den ångesten först många år efter man kommit ut eller när man funderar på att skaffa en partner. Vet inte hur många gånger jag suttit och känt att livet vore lättare om jag vore heterosexuell och att jag inte skulle behöva tänka på massa saker och mycket annat. Det är lättare att passa in i ”normen” och att vara obekväm i den man är är inget konstigt. Man får inte heller glömma att sexualitet till viss del är ”flytande” och på så vis även kan förändras med åren.

Crucio
4

Finner detta inlägg lite roligt. Har han sagt att han har ångest p.g.a. sin läggning? Om inte förstår jag inte varför du skriver här och frågar, såvida hans ångest inte är p.g.a. att han är bi så har det ju ingenting med saken att göra. Att koppla hur man ska stötta en person till vilken läggning den har är väldigt märkligt.

Kan också lova att du har träffat på flera bisexuella utan att veta om det, att vara bi är vanligare än att vara gay.

Sajtvärd på Skrivlust

Herveaux
4

Tack #1, du formulerade det mycket bättre än jag försökte krafsa ihop här.
Jättebra skrivet.

// Harley

[Undertaker]
3

#3: Försökte få med det viktigaste för båda fallen.

DesK
0

#1 Stort tack för ett mycket bra svar 🙏
Han har ångest pga att han känner attraktion till både kvinnor och män, men är rädd för att inleda relation till båda. Eftersom han har blivit torterad pga sin läggning. Grundorsaken till ångesten är att det är förbjudet i hans tidigare religion och i det land han är född i. Jag är ju lekman, men med viss insikt i hbtq, därav min fråga. Naturligtvis bemöter jag honom vänligt och lyssnar på det som han berättar, men funderar på vad mer jag skulle kunna göra.

/Désirée

[Undertaker]
4

#5: Enklast är nog om han själv sakta men säkert får lära sig att det är accepterat samt lär känna några som är del av hbtq. Oftast kan det ju hjälpa att både sakta lära sig att set är okej samt få höra av andra hur det är.

Men det är ingen enkel sits då man även i Sverige kan råka stöta på personer som antingen är emot hbtq eller del av hbtq men inte tror på att män kan vara bisexuella.

Finns det någon stödgrupp för hbtq personer i hans trakter? Kanske någon med personer i rätt ålder? Annars går det att hitta en hel del online men jag måste erkänna att jag inte gillar många av dessa grupper på grund av viss dubbelmoral eller vilka beteenden de tolererar.

Vad jag tror ger honom mycket är att han har personer i sin omkrets som aktivt stöttar och även berättar att det är fullt acceptabelt och helt naturligt. Även om han i slutändan måste ”lära” det själv. Det kommer ta tid att läka framförallt då han verkar ha ett ganska så tungt bagage men det är skönt att veta att han i alla fall har någon som vill hjälpa.

Karmatarerskanise
0

Man stöttar genom att förklara att Sverige inte torterar oga läggning. Berättar det finns många som har. Och sen hitta möte son ör lämpligt