HBT iFokus

HBT

Läst 109 ggr
Tootz75
0

En person i min närhet mtf..

Förlåt för långt inlägg, men min fråga kommer längre ner.
Personen jag frågar åt, vågar inte riskera att fråga någonstans själv av rädsla att någon ska få reda på att hon är mtf. Hon kom ut till alla för 6-7 år sen och har hela tiden passerat. Är dock i tonåren nu och utvecklingen av kroppen ger mer och mer ångest och hon vill absolut INTE att någon får reda på att hon föddes i fel kropp. Detta gör att hon vägrar läkare, vård etc. Nu har hon dock fått som en extra testikel, och den har växt snabbt. Hon behöver söka läkare, men hon går enbart med på det om någon (jag) hittar antingen en läkare som är trans, eller som är van inom området och som inte skulle reagera på att hon är mtf. Så..
Min fråga: Finns det Snälla någon här inne som känner till en bra läkare som kan och är van inom hbtq.. I Västra Götaland, helst i området Borås - Göteborg - Alingsås.

Maria
4

Jag förstår inte riktigt.
Alla verkar veta men hon är rädd för att folk ska få veta?

Kommunicerar hon inte med sin familj? Hon verkar ju vara minderårig.

Vården har sekretess så den rädslan kan hon göra sig av med.

Jag tycker hon ska ringa sjukvårdsypplysningen och ställa frågan.
De kommemed all säkerhet att lotsa rätt.

/Maria

Lona
3

Hur menar du med "en extra testikel"? En till knöl i pungen?
Jag kanske är naiv men jag rekommenderar att kontakta en ungdomsmottagning, de är vana vid ungdomar som inte är cif. För jag förmodar att det är uteslutet med skolsköterskan (om hon går i skolan)?

Men hur hon än gör, försök att få henne att söka hjälp nu, det låter inte alls bra det där!

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Tootz75
2

#2: tack! Jag hade inte en tanke på ungdomsmottagningen! :) Hon har kontaktat dem nu och fått en tid! Tack 🌺

Tootz75
3

#1: Alltså, hon har hela tiden passerat som tjej. INGEN vet att hon är trans och hon vill att det ska fortsätta så. Hon ser ingen anledning i att andra ska veta vilken kropp hon är född i. Hon vet att hon är tjej, och ingen annan behöver veta något annat heller typ 😀