HBT iFokus

HBT

Etiketthbtq
Läst 146 ggr
Anonym
0

Komma ut som icke-binär

Hej! Ibland eller snarare ofta brukar jag fundera på hur det skulle vara att inte vara tjej utan att vara varken kille eller tjej, då typ vill jag vara det, men samtidigt också tjej, berättade det för min vän (en av mina bra vänner online) och hon sa att det nog kallades Demi är det sant? Jag vill så gärna att folk kallar mig hon eller hen ( helst hen) men jag vågar inte, jag har tänkt att komma ut till iFokus, det verkar enklare, jag ska försöka göra det 😊, men vad kallas det om hen/hon gillar tjejer? Är det fortfarande lesbisk?
Förlåt med massa frågor på en gång 😅😅
/ anonym

• Redigerat 2023-07-06 19:22 av [Undertaker]
Anonym
0

Ignorera att det också står lesbisk i rubriken :) det ska stå: ”komma ut som icke-binär?”

• Redigerat 2023-07-06 19:20 av [i_love_iller_2]
[i_love_iller_2]
0

Alla vet att det var jag som skrev inägget nu men aja 🤪🤪

[Undertaker]
1

Demi brukar man använda om man känner sig som inget men ändå lite som ett kön. Men det är del av icke-binär spektrat.

I sig är man lesbisk om man som kvinna gillar andra kvinnor. Vissa som är demi använder begreppet medan andra kallar sig queer eller annat. Finns något för icke-binär som gillar kvinnor men minns inte namnet. :’)
Man får se vilket begrepp man är mest bekväm med.

[Undertaker]
0

#2: Jag kan radera ifall du vill.

[i_love_iller_2]
0

#4: Det går bra såhär ☺️☺️

[i_love_iller_2]
0

Aha trodde du menade kommentaren, tack iallafall:)

[Undertaker]
0

#6: Jag menade kommentaren där ditt namn syns.

[thistletoe]
0

Alla sexualiteter inkluderar icke binära personer (men inte alla icke binära personer, om du förstår hur jag menar), så om en viss term för din sexualitet passar dig är helt upp till dig.

Det finns många icke binära lesbiska, mig inkluderad (mitt kön ÄR lesbisk). Icke binär är inte ett tredje kön, utan ett brett spektrum.

[Undertaker]
4

#8: Får jag fråga hur en sexualitet kan vara ett kön? Har aldrig hört någon använda lesbisk som beskrivning av sin könsidentitet.

Däremot är ickebinär en ”vanlig” könsidentitet samt namnet på just ett spektrum, som du säger.

[Undertaker]
2

#8: Sedan bör man tillägga att alla sexualiteter KAN inkludera ickebinära personer men det beror alltid på individen.

Någon kan vara lesbisk men även tänka sig dejta alla som klassas som ”female presenting” eller är demi (åt de hållet då) medan en annan bara kan tänka sig dejta enbart de som ser sig själva som kvinnor. Etc.

[thistletoe]
0

#9 Relativt vanligt, måste jag säga, åtminstone i mina kretsar. Ställer jag mig och tittar i spegeln så upplever jag könseufori om det är en butch flata som tittar tillbaka på mig. Innan kände jag inte igen tjejen jag såg i spegeln.
Finns för mig inget funktionellt sätt att skilja på min könsidentitet och min sexualitet. Hade jag inte varit en flata hade jag varit hetero, och hade jag varit hetero hade jag varit cis, därför är lesbisk/flata/butch bästa beskrivningen på både mitt kön och min sexualitet.

#10 Här tror jag att vi menar ungefär samma sak, att hur exakt man definierar är upp till var och en, åt båda håll.

[Undertaker]
2

#11: Får jag fråga hur lesbisk är ett kön medans ickebinär tydligen bara är ett spektrum. Nu är ickebinär ju en könsidentitet och inte ett kön i sig, men det kvittar.

[thistletoe]
0

#12 Vad jag tror du hakat upp dig på är att jag sa att icke-binär inte är ett tredje kön, och med det menar jag att det inte är ett tredje binärt kön, där alla icke-binära följer någon sorts "formel", likt man/kvinna. "Alla icke-binära använder hen som pronomen, är androgyna, man måste vara bi/pan/ha en speciell sexualitet för att attraheras av icke-binära" och vad tusan nu alla fördomar är. Jag menar att varje icke-binär upplevelse är unik och utanför binäret, därav inga regler och förutbestämda mönster för hur en icke-binär person ser ut eller är. Hoppas du förstår hur jag menar.

Jag tror det sämsta vi kan göra som grupp är att försöka splittra oss själva, så jag försöker så långt det går att anamma "you can do what you want forever", jag behöver inte förstå allt om andras identiteter för att respektera dem. Det gynnar bara dem som vill förgöra oss att dela oss i mindre fraktioner, söndra och härska och allt det där.

[Undertaker]
2

#13: Jag frågar verkligen inte för att vara dryg eller splittra folk. Inte heller på grund av icke-binär delen, även om du tidigare var väldigt otydlig med vad du menade. Den störde mig i sig inte.

Som sagt: Jag försöker bara förstå hur lesbisk kan beskriva ett kön. Viss beskriver den det indirekt genom att definieras som kvinna eller ickebinär person som älskar kvinnor, men återigen så förstår jag inte riktigt hur och varför man använder den för att beskriva sin könsidentitet.
Jag försöker inte vara elak eller liknande utan bara att lära mig något nytt och kanske förstå.

Sedan vill jag tillägga att hetero inte innebär att man är cis. Det beror ju på mer än ens sexualitet.
På samma vis beskriver butch, lesbisk, flata, etc. inte ens könsidentitet (nåväl, annat än att majoriteten associerar dessa begrepp till kvinnor och de som rör sig på den ”kvinnliga” halvan av spektrumet).

[thistletoe]
0

#14 Vi verkar inte förstår varandra åt nåt håll här, för jag tycker jag svarat på frågan i #11. Hänvisar vidare till andras texter som jag har relaterat till så behöver vi inte gå mer OT. Fokus på butchar specifikt, men det är vad jag är.

Butch is a noun

Stone butch blues

[i_love_iller_2]
0

Tack!