HBT iFokus

HBT

Etikettertranshbtqkomma-ut
Läst 191 ggr
I_love_iller_2
2024-02-20 18:55
0

Trans?

Hej hej! Samma person som skrev det om ickebinär 2023 elr 2022 jag vet inte. Jo nu är det såhär att man har börjat känna sig som kille istället. Jag önskar så mycket att jag var en kille. Just det är inget problem utan hur man ska komma ut. Min mamma hade nog tagit det rätt so ok men min pappa vet jag faktiskt inte. Han säger liksom alltid att när jag växer upp att han ska få träffa min kille, alla i familjen andvänder ju tjej och hon/henne på mig så det känns väldigt konstigt att bara ändra det. Och oj oj oj… i skolan då. Har bytt skola där det är lite bättre men det vet jag inte… någon pratade om gay eller nåt och då sa alla ”EUWW” eller så kanske man inte behöver komma ut där?

Tack på förhand!!

Milo🎀🎀

Hon/hen

Calcifer
2024-02-20 20:09
6

Jag tycker inte du ska känna att du måste ha bråttom att komma ut, helt ärligt. Det ska kännas helt rätt, och bäst är det om du känner dig så säker i dig själv att det inte spelar någon roll om folk reagerar dumt eller onödigt.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Sindri
2024-02-21 00:46
6

Måste du definiera dig som något just nu? Jag har naturligtvis läst artiklar och diskussioner om "transbarnen" och jag undrar varför man skall ha så bråttom? Många har ju kommit på senare att det de kände en viss period inte var riktigt riktigt.
Varför inte bara flyta med och känna dig för.
Det är fullt tillåtet att vara "tjejig" och "killig" på samma gång. Vi är inte alltid så tvådimensionella, eller ens tredimensionella, som vi tror.
För mig är det helt ok med killar i tyllkjol och blommor i håret, liksom tjejer ju kan ha kostym utan att det väcker speciellt mycket uppmärksamhet.
Ta det som det kommer, du behöver inte bestämma något om din framtid just nu. Att vara kille är antagligen så mycket mer än du tror.
Det är väl inte hela världen om alla säger hon ett tag till, du är ju ändå van vid det.
Låt ditt beslut mogna fram under en tid så att du i så fall kan säga att du verkligen tänkt över det, och känt dig in i det.

I_love_iller_2
2024-02-21 13:40
0

Tack för alla svar!
Har känt mig som kille i cirka 2-3 månader. Jag kanske ska vänta lite till och sedan när jag känner mig säker i det komma ut?

Milo🎀🎀

Hon/hen

Mitchika
2024-02-21 14:48
7

TS, känner du till begreppet "genderfluid?" Kort förklarat så innebär det att ens könsidentitet är flytande, förändrande och varierar över tid. I perioder kan man känna och identifiera sig som en kille/manlig/maskulin, i perioder kan man känna och identifiera sig som en tjej/kvinnlig/feminin, i perioder kan man känna och identifiera sig som icke-binär. Ibland kan man även känna och identifiera sig som någonting helt utanför könsspektrumet också som man inte riktigt kan förklara.

Det är ett fantastiskt begrepp och könsidentitet som det i mitt tycke pratas alldeles för lite om. Man måste inte välja en könsidentitet nu och för alltid som ens identitet, utan man kan vara precis som man känner för i stunden. Oavsett om stunden ifråga är en dag, en vecka, en månad, ett år, flera år eller hur kort/långt det blir.

Om du känner dig som en kille just nu, ja, då är du en kille. Om du gör det imorgon också, ja, då är det så! Sen om du skulle vakna en morgon om ett halvår eller så, se dig i spegeln och känna att: "Nej, jag är nog faktiskt icke-binär när jag känner efter." ja, då är du icke-binär. Eller tjej eller vad du än skulle känna dig som då.

Då behöver man inte oroa sig så mycket för att komma ut eller om man kommer ändra sig eller inte längre fram. Man kan bara vara sig själv och vad som känns rätt för en i stunden.

Genderfluid kan också vara en "övergångsidentitet" för att testa och prova olika identiteter för att se vad man känner sig som mest bekväm i och vad som känns rätt, utan att man måste komma ut eller identifiera sig som något innan man vet säkert själv.

Jag säger inte att det här är vad du är eller att du inte är trans, (personer som är genderfluid kan vara både cis och trans) utan jag försöker bara sprida lite information om något som jag personligen önskar vore mer känt. 😀

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

[Undertaker]
2024-02-21 15:02
5

Tycker som övriga: Det brådskar inte med att veta vem eller vad du nu exakt är. Du är dessutom i en ålder där det är vanligt att man testar sig fram: Gäller det nu kläder, stil, eller till och med könsidentitet.

Viktigast är att du tar dig tiden. Lista även ut vad som får dig att just nu känna dig som en kille. Har det med kläderna att göra? Eller dina hobbies? Etc.
Finns även många fler saker som kan få en att känna sig anhörig en viss könsidentitet.

Glöm även att personerna man umgås med, saker man gillar och liknande inte bestämmer om man är kille eller tjej. Jag vet att i skolan kan man ibland kallas för motsatta könet bara för att man gillar en viss färg. Men kön har inget med vad man tycker om att göra.

Så försök kanske inte riktigt att finna ett begrepp för det du känner utan ta dig istället tiden att reda ut vad du känner och varför. Hur upplever du dig själv? Räcker det med att kanske ändra kläder och hår för att vara bekväm? Vill du testa andra pronomen? Börja med att försöka finna dig själv innan du kommer ut. Även om man får komma ut fler gånger så är det just när det gäller könsidentitet ett väldigt känsligt ämne. Så försök därför att ta dig tid, även om det råkar bli några år innan du börjar finna sig själv. Det brådskar inte, huvudsaken är att du lär dig vara bekväm med den du är och framförallt tar reda på vem den personen nu råkar vara.

Man kan ha kort hår och springa runt i cargo-byxor och en stor t-shirt men ändå vara en tjej. Man kan ha långt hår och klänning men ändå vara en kille. Samhället har tendensen att kräva att man ska kunna ge ett namn på vad som är annorlunda med en vilket enligt mig kan ibland leda till att personer även ifrågasätter sin könsidentitet.

Jag vill inte med detta svar säga vad du nu är eller inte är, utan bara ge dig en kanske annan syn på kön än vad samhället lärt oss.

I_love_iller_2
2024-02-22 15:50
2

Annars kan man väl köra på hen kanske? Då behöver ingen anta vilket kön man har och hen passar om ens könsidentitet är just flytande. Det där genderfluid låter ju bra.

Milo🎀🎀

Hon/hen

Mitchika
2024-02-22 17:33
1

#6: Gör vad som än känns rätt för dig och kom ihåg att det är okej att ändra sig om något inte känns bra. Oavsett om det kanske kändes bra tidigare men inte gör det nu längre, oavsett anledning. 😀

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

Calcifer
2024-02-22 17:54
2

#6: Som andra nämnt är du just i en ålder där man ibland behöver prova en hel del för att hitta vem man verkligen är. Kanske inser du att du är trans, kanske inser du att du är genderfluid, kanske inser du att du är icke-binär eller så kanske du inser att nä, jag är nog faktiskt tjej ändå. Det är ingen stress att sätta en stämpel på dig just nu, prova på olika och se hur du känner, vad som känns som det passar in mer på hur du känner längst in.

Vad du har för kläder, frisyr, intressen, etc, behöver inte ha nåt med det att göra alls. Så ta var dag som en kommer, och ändrar du dig i framtiden så är det såklart helt okej. :)

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

• Redigerat 2024-02-22 17:54 av Calcifer