HBT iFokus

HBT

Etiketterhbtq-i-media17-hbt-ifokushbtqlgbtq
Läst 96 ggr
Lexzzz.0224
0

Vad är min sexualitet?

jag har länge identifierat som pansexuel men nu har ja börjat tänka efter och inset att jag gillar tjejer, killar, allt i mellan sexuelt, men bara killar och ”dom i mellan” romantiskt, jag vill bara ha en sexuel relation med en kille om jag gillar han romantiskt men tjejer vill jag bara vara med sexuelt, jag hittar inte nån sexualitet som passar in på mig, vet någon vad jag kan va?

[Undertaker]
4

Det finns en sexualitet, fråga mig inte vad den heter, som beskriver att man som kvinna gillar kvinnor och ickebinära. Finns säkert samma men för män.
Och ja, sedan är det ju xy-romantisk och om du är kvinna homosexuell, är du en man då heterosexuell. Till exempel. Men du kanske vill säga panromantisk och homo-/heterosexuell om du känner att det beskriver din situation så som du vill.

Men det är enbart om du vill beskriva dig så och framförallt så exakt. Du kan även välja att bara kalla dig pan/queer(/omni) och välja vem du förklarar det i detalj för och vem du inte orkar förklara det så noggrant för.
Det beror på vad du är mer bekväm med och vad du känner att du vill. Sedan får du räkna med att mer komplexa beskrivningar av din sexualitet nog kommer möta mer motstånd och få fler kommentarer av personer. Både hbtq+ personer och andra. Det kan vara bra att vara medveten om det.

I slutändan är det viktigast att du känner dig bekväm med hur du beskriver dig själv. Man måste inte heller alltid ha ord för det hela.

Med begrepp för din sexualitet kan jag inte hjälpa, jag kan bara råda dig att söka på till exempel ”Name for woman loving woman and nonbinary” eller liknande. Alternativt försöka se om du hittar någon hemsida som beskriver fler av det mindre kända, oftast även nästan helt okända begreppen.

Suddgummit
1

#0: som sagt så är inte vad du benämner dig det viktigaste och du kan själv välja vad som känns rätt för dig!
Men bisexuell skulle kanske vara ett alternativ som jag kommer att tänka på? Själv kallade jag mig bi länge, men började använda pan istället för något år sedan.
Att vara bisexuell måste inte betyda att man bara dras till kvinnor och män, utan kan ha olika betydelser för olika människor. Skillnaden mellan bi och pan är väl ofta att pan är "öppet för allt", medan man som bisexuell fortfarande har vissa "gränser" i vad man dras till (om jag gör mig begriplig nu)? 😄