Varför olika flaggor?
Dags för Lona att eventuellt trampa i klaveret igen: Nu i sommar har jag sett ett antal olika versioner på den "klassiska regnbågsflaggan" och förstår efter lite googlande att det skall inkludera alla, även "den eller den gruppen".
Men - gör inte den traditionella flaggan det? Och räcker det inte annars med en tilläggsflagga?
Som det är nu så tänker jag att samtliga flaggor - inklusive den ursprungliga - tappar i betydelse och som symbol, åtminstone bland personer som inte är insatta.
"Äsch, sånt där pridegrejs, jag fattar ändå inte vad det är för skillnad."
(Jag fattar ju att det ÄR skillnad och att man inte bara ska klumpa ihop alla som "inte är som de ska"🙄 men sett till hur de flesta faktiskt resonerar.)
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
- Redigerat 2024-07-14 12:06 av Lona
Rent spontant så tänker jag främst på att sexualitet och könsidentitet är två helt olika saker. Det är många som tror att transidentiteter är en sexualitet istället för en stor identitetsfaktor och -sexualitet är ju vem man attraheras av, vilket inte alls har att göra med vem man är på samma sätt.
Där blir det ju också väldigt svårt för en som till exempel är bisexuell att kunna empatisera med någon som är transsexuell, även om denne kan sympatisera och stötta. Att man är bisexuell innebär inte att man är missnöjd med något eller strävar mot förändring för att kunna må bra utan nog mer om att acceptera något som inte går att ändra. Värt att nämna är att transsexuella inte heller nödvändigtvis gör det heller, men de upplever könsinkongruens just för diagnosen transsexualism.
Sedan så tänker jag också att det är just för att man ska kunna ha sitt lilla fack som kan kännas bra att komma fram till, att få namn på vad det nu är, samtidigt som man ändå har en stor tillhörighet under prideflaggan.
#0: Vill bara dubbelkolla så att vi pratar om samma sak här, för som du är inne på så finns det en uppsjö av flaggor inom HBTQ. 😅
Jag tolkar #0: som varför regnbågsflaggan har "uppdaterats" medans jag tolkar det som att #1: pratar om olika flaggor under det stora regnbågsparaplyet så att säga, tex bi-flaggan, trans-flaggan etc. etc. etc.
Om jag misstolkar er båda; sorry! 😳
Så tillbaka till - vad jag tolkar din fråga som - de olika regnbågsflaggorna.
Den första regnbågsflaggan från sent 1970-tal hade 8 färger, vilket ganska snart skalades ner till 6 färger. Det är den versionen av regnbågsflaggan som är den som de flesta är bekanta med, den som också syns i det här forumets header.
2018 (tror jag det var?) kom den 'nya' regnbågsflaggan som förutom de klassiska regnbågsfärgerna har en triangel med transfärgerna (vit, rosa blå) och brunt och svart. Syftet var att göra flaggan mer inkluderande, enligt designern.
Denna flagga kallas för Progress Pride-flaggan. Vet inte om det var designern som döpte den eller hur den fick sitt namn.
Personligen förstår jag inte varför regnbågsflaggan behöver bli mer inkluderande då trans redan finns med i HBTQ och anti-rasism tycker jag är en självklarhet i ordet "mångfald" som redan den existerande regnbågsflaggan stod för.
Så, egentligen är det ingen skillnad på flaggorna. Det är nog mest en smaksak vilken man gillar eller föredrar då de står för samma sak i grund och botten.
// Harley