Sexualiteter och Romantiska Läggningar
Sexualiteter (Attraktion på en sexuell nivå)
- Heterosexuell – Attraherad av det motsatta könet.
- Homosexuell – Attraherad av samma kön.
-- Lesbisk – En kvinna som attraheras av andra kvinnor.
-- Gay – En man som attraheras av andra män (kan även användas som en bredare term för homosexuella). - Bisexuell – Attraherad av mer en ett kön. Vanligtvis män och kvinnor. Kan även innebära andra kön.
- Pansexuell – Attraherad av personer oavsett kön eller könsidentitet.
- Asexuell – Upplever ingen eller väldigt lite sexuell attraktion.
-- Demisexuell – Upplever sexuell attraktion först efter att en stark emotionell relation har skapats.
-- Gray-asexuell – Upplever sexuell attraktion sällan eller under vissa specifika omständigheter. - Omnisexuell – Attraherad av alla kön, men kan vara medveten om kön i attraktionen.
- Polysexuell – Attraherad av flera kön, men inte nödvändigtvis alla.
Romantiska läggningar (Attraktion på en romantisk nivå)
- Heteroromantisk – Upplever romantisk attraktion till det motsatta könet.
- Homoromantisk – Upplever romantisk attraktion till samma kön.
- Biromantisk – Attraherad av mer en ett kön. Vanligtvis män och kvinnor. Kan även innebära andra kön.
- Panromantisk – Upplever romantisk attraktion oavsett kön.
- Aromantisk – Upplever ingen eller väldigt lite romantisk attraktion.
-- Demiromantisk – Upplever romantisk attraktion först efter att en djup emotionell koppling har skapats.
-- Gray-aromantisk – Upplever romantisk attraktion sällan eller under specifika omständigheter.
Det är viktigt att komma ihåg att dessa begrepp kan kombineras på olika sätt. En person kan till exempel vara pansexuell och aromantisk eller asexuell och biromantisk. Dessutom är definitionerna bredare, beroende på hur en individ väljer att beteckna sig.
- Redigerat 2026-08-18 07:42 av DesK
- Redigerat 2025-02-24 11:09 av [Undertaker]
Jättebra förklaring.🙂
/Maria
Vill som bisexuell person påpeka att betydelsen som termen har för de flesta som är bi, är "attraktion till personer av samma, och andra, kön än en själv." Ofta tillskrivs en massa betydelser till termen som inte stämmer, av folk som inte är bi. T.ex. att man bara skulle vara attraherad av cismän och ciskvinnor eller annat trams. Bi och pan är egentligen samma sak, men den senare termen började bli populär när folk började få för sig att bisexualitet innebär en automatisk exkludering av vissa personer, vilket det inte gör.
Sajtvärd på Skrivlust
#2: För mig inkluderar pan ickebinära, vilken bi inte gör.
#5: För mig och även alla jag känner som är bi så betyder det attraktion till två kön.
Jag säger absolut inte att bi exkluderar. Bi betyder för mig och många andra två. Därmed två kön. Vilka dessa är beror på individen.
Men som alla begrepp så är de naturligtvis breda och man själv väljer vilket man tycker är mest passande för det man känner. Det finns ju inte exakt en definition av att vara bi eller trans eller queer, etc.
Det är inte det som är den moderna definitionen dock, är vad jag försöker säga. Ja bi betyder två, som i "1. sitt eget och 2. andra kön" eller "folk som är av 1. samma och 2. andra kön än en själv." Det betyder inte att man specifikt bara attraheras av folk av två kön. Det exkluderar inte heller ickebinära personer.
Sajtvärd på Skrivlust
#8: Som jag skrev i #7… bara MYCKET utförligare nu.
Det finns två huvudsakliga definitioner för begreppet bisexuell, och båda är fullt legitima och accepterade.
- Bisexuell som attraktion till både män och kvinnor: Den traditionella definitionen av bisexuell har varit att en person känner romantisk eller sexuell attraktion till personer av både manligt och kvinnligt kön. Denna definition betonar två kön, och många som identifierar sig som bisexuella känner att detta bäst beskriver deras erfarenheter och attraktioner. Det finns även varianten där annat en man eller kvinna menas.
- Bisexuell som attraktion till mer än ett kön: En modernare definition av bisexualitet innebär att en person kan känna attraktion till fler än ett kön, vilket inkluderar icke-binära och könsneutrala personer. Denna definition utvidgar förståelsen av bisexualitet för att inkludera ett bredare spektrum av Könsidentiteter, vilket återspeglar den mångfald av kön och identiteter som finns i samhället.
Båda definitionerna är okej och aktuella eftersom bisexuell identitet är individuell och personlig. Vad som känns rätt för en person kan vara annorlunda för någon annan, och det är viktigt att erkänna att människors attraktioner inte nödvändigtvis följer en strikt mall. Bisexuella personer kan känna sig mer bekväma med en av dessa definitioner beroende på deras egna erfarenheter, och båda definitionerna bidrar till att bredda förståelsen av kön och sexualitet. Det viktiga är att alla ska kunna definiera sin sexualitet på ett sätt som känns rätt för dem själva.
Ingen av definitionerna har att göra med att bisexuella diskriminerar mot vissa könstillhörigheter och ingen av dem motsvarar pansexuell.
- Redigerat 2025-02-25 06:48 av [Undertaker]
Den moderna definitionen motsvarar pansexuell som jag ser på det eftersom definitionen "sitt eget och andra kön" bokstavligen kan inkludera vem som helst. De flesta som är bi som jag har pratat med om det, och baserat på att ha läst diskussioner under flera år på ett forum för folk som är bi, kan attraheras av vem som helst och man bryr sig inte om kön eller könsuttryck. Problemet blir när folk som inte är bi kommer och säger att vi exkluderar någon, vilket väldigt ofta händer. Du sa ju t.ex. i ditt första svar att det för dig inte inkluderar ickebinära. Det stämmer som sagt för det mesta inte. (Jag gissar nu, men rätta mig om jag har fel, att du inte talade utifrån att själv vara bi och exkludera ickebinära.)
Definitionen "män och kvinnor" kommer ju från en tid när man inte diskuterade förekomsten av andra kön ö.h.t., så definitionen hade ju omöjligen kunnat innefatta det då. Mitt och väldigt många andra bipersoners attraktionsmönster stämmer direkt överens med folk som kallar sig pan, men för många av oss är pan så negativt laddat med bifobi vilket är varför jag personligen vägrar byta till det. Jag håller med om att man själv ska få definiera sin sexualitet, men grejen är att ingen grupp inom HBTQ verkar utsättas lika ofta som folk som är bi för att ANDRA definierar den, då nästan alltid på ett negativt/exkluderande sätt. Detta har varit min överväldigande erfarenhet ända sedan pan populariserades som uttryck, då andra plötsligt började tala om för mig vad som var sant för min sexualitet, på ett negativt sätt som inte heller var sant.
P.s. bisexualitet, inte bisexuellitet.
Sajtvärd på Skrivlust
- Redigerat 2025-02-25 00:44 av Crucio
#10: Ett tipps: Att rätta andras stavning, grammatik och språkbruk på varenda sajt gör en absolut inte populär.
Du får gärna göra det på skrivlust men jag ber dig att hålla dig ifrån det på mina sajter.
Tack för din förståelse. Saken kommer inte att diskuteras.
#10: Sedan innebär pansexuell för mig som pansexuell och även de andra jag känner inte ”sitt eget och andras kön”. Vi som är pansexuella är väldigt noga att betona att vi inte bryr oss om kön och könsidentitet. Alltså så som att vi attraheras till en person, inte dess kön.
#11: I detta fall handlar det ju inte bara om stavning, utan om begrepp som bör vara korrekta på en sajt med de begreppen i fokus. Särskilt i inlägg av sajtvärden. Man kan enkelt aktivera rättstavningsprogram för det.
Sajtvärd på Skrivlust
- Redigerat 2025-02-25 18:15 av Crucio
#13: Glömde nämna varför det spelar roll, nämligen att folk ibland söker på termer som är relevanta för olika sajter, och om de är felstavade så får man ju inte upp inläggen där de nämns. Så att rätta dem är inte samma sak som att rätta slumpmässiga ord.
Sajtvärd på Skrivlust