HBT iFokus

HBT

Etiketterfunderingar-hbtq-statushbtq
Läst 62 ggr
[Undertaker]
3

Hur trygga känner ni er i...?

Hur trygga känner ni er i skolan eller på eran arbetsplats? Hur öppna känner ni att ni kan vara med eran identitet?
Är det någon ni känner att ni måste hålla hemligt för grannarna?
Känner ni att ni måste anpassa er i konversationer som handlar om ens partner (för att inte avslöja eran sexualitet)?

Och hur trygga känner ni er i familjesammanhang?

Berätta gärna!

[Undertaker]
1

Själv är jag öppen med min sexualitet men inte könsidentitet. Vänner, familj och släkt vet om min könsidentitet.

Min arbetsgivare accepterar i sig trans-personer och även icke-binära identiteter, men då jag inte lagligt kan ändra mitt kön så skulle jag max kunna anpassa namnet, inte arbetstiteln. Så i dagsläget avvaktar jag.

Jag pluggar deltid och där vet ingen om min könsidentitet, återigen då det är enklast så. Det är inget deras system kan klara av och då denna högskola inte ens har en hbtq grupp… så känner jag tyvärr att jag är ganska så ensam. Att det blir för mycket min egna kamp.

Men utanför plugget och jobbet så är jag väldigt öppen även med min könsidentitet. Kanske just då jag på fritiden kan klä mig i en stil jag känner mig helt bekväm med. (Att se ut som en halv "punkare" på jobbet uppskattas inte och även på plugget är det inte helt lämpligt. Särskilt inte då vi har en del labbar och jobbar med maskiner och annat.)

Jag är stolt över den jag är, men tyvärr finns det ännu vissa hinder och motstånd som gör att jag väljer att dölja den jag är. Och till viss del även mitt behov av att inte känna mig som ett problem. Som om jag gör saker jobbigare.

[melankoli]
2