HBTQ filmer
Här kan ni dela tips på filmer med HBTQ karaktärer eller där ämnet är HBTQ.
Har sett hundratals filmer och serier med HBTQ-tema eller -karaktärer, men om jag bara ska nämna de jag kommer på off the top of my head;
Filmer:
All of Us Strangers
Beach Rats
Bros
Call Me by Your Name
Get Real
Latter Days
Moonlight
Passages
Pride
Queer
Shelter
Serier:
Buffy the Vampire Slayer
Feel Good
Hannibal
Looking
Person of Interest
Queer as Folk
Roswell: New Mexico
Sense8
Shadowhunters
The Magicians
Sajtvärd på Skrivlust
- Redigerat 2025-08-19 09:40 av Crucio
En film jag minns väl är "Stonewall - Where Pride Began"
Två filmer:
Fucking Åmål
Boys don't cry
Och givetvis miniserien
Torka aldrig tårar utan handskar
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
- Redigerat 2025-08-19 09:34 av Lona
Finns massor av bra!
En av mina favoriter och en av få filmer som alltid får mig att gråta lite är "Mitt liv i rosa". En fransk/belgisk film om en "pojke" som inte trivs i sin kropp. Otroligt fin.
Call me by your name är vacker. Verkligen totalt superälskar pappans monolog i slutet och scenen där Chamalet sitter vid öppna spisen och bara tittar in i den.
Fucking Åmål är en långtida favorit. Älskar Lukas Moodysson redan innan han började med film.
Man måste väl ha med Brokeback Mountain?
Daniel Craig har precis släppt en film som heter Queer som jag tänkt se. Om jag minns rätt är det samma regissör som till Call me by your name.
Love Simon tyckte jag mycket om!
I am a cheerleader var rätt udda, speciellt med svenska ögon, men den har tydligen gjort stor nytta för många i USA.
Sedan finns det ju massvis med filmer som har en gay/queer karaktär, utan att man gör en stor poäng av det. Detta gillar jag ofta mer, för det speglar verkligheten mer. Vissa är det liksom, big deal…
Mvh // Johan
Min favorit som jag verkligen relaterar till är fanfik.
Handlar om en tjej som känner sig vilse, innan hon inser att hon kanske inte är en hon och finner kärleken hos en jämnårig kille
Otroligt bra film som finns på Netflix<3
Glömde ju Blå är den varmaste färgen kom jag på. Otroliga skådespelarinsatser.
Mvh // Johan
Kul med så många svar!
Jag tycker faktiskt även att Pija Lindenbaums böcker är mycket bra på detta tema, just för att det är liksom inte att vara gay/queer som är stort och konstigt, utan karaktärer är det utan att det särskilt mycket görs en grej av.
Vissa har gjorts till film och teater.
Lill-zlatan och morbror raring handlar främst om svartsjuka, men Lill-zlatan blir svartsjuk på morbrorns nya kille.
Kenta och barbisarna handlar om att vara kille på dagis, men kanske ha andra intressen än fotboll.
Jag gillar när man inte skriver tittaren på näsan och trycker ner åsikter i halsen på dom, men man ändå lyckas synliggöra viktiga ämnen.
Mvh // Johan